פחד מכישלון – דרכים לשינוי

ישנם תחומים בהם אנחנו מצליחים יותר ותחומים בהם אנחנו מצליחים פחות. על מנת להימנע מחוית כישלון, הנטייה היא לעשות בעיקר מה שטובים בו. מדובר בפחד מפני המחשבה והרגש שכישלון הוא מביא עמו. מרבית האנשים אינם אוהבים להיכשל ונמנעים מכך, אבל ישנם אנשים שזו חוויה הרסנית ואיום פסיכולוגי. לכן, בכל משימה הם מלאי מוטיבציה להצלחה. אחרים, הפחד מכישלון משתק אותם וגורם להם לחבל באופן בלתי מודע, בסיכויי ההצלחה.

כיצד כישלון הופך לאיום רגשי משמעותי?
אחד המאפיינים של פחד הוא הקושי להפריד בין מי אני כאדם, לבין התנהגות ותוצאותיה. כישלון מעורר רגשות כגון: אכזבה, כעס, תסכול, עצב, צער ובלבול. הפחד ממנו הוא ביסודו הפחד מבושה והרצון להימנע מתחושה זו.

בושה הוא רגש בעייתי הגורם לתחושת ביטול בבסיס העצמי, פוגעת בבסיס האגו, ההערכה עצמית, ברווחה הנפשית (.(well-bein ולתחושת מצוקה. כדי להימנע מתחושות אלה אנשים ימצאו דרכים לא מודעות כדי להסביר כישלון פוטנציאלי. דוגמה להתנהגות לא מודעת: אדם צריך להתכונן למבחן שהוא בטוח שיכשל בו, יעסוק באופן לא מודע בדברים שאינם קשורים למבחן וכך במקרה של כשל במבחן, יסביר שהיה עסוק ולא היה לו זמן להתכונן) פחד מכשלון גורמת להתנהגות המנעותית, משימה לא מוכרת נחווית כאיום על העצמי.
אנשים נוטים לשאוף לאיזון. מרגע שהושג איזון המשאלה היא, לא להפר את האיזון על ידי עשיית שינוי כמנגון הגנה, נצמדים למוכר ולידוע. פחד מכישלון עלול להיות תולדה של הורים פרפקציוניסטים, שיפוטיים וביקורתיים כלפי ביצועים לא מושלמים. כתוצאה מכך, נפגעת היכולת לראות כשלון או טעות כתכונה אנושית ונחווה כפגיעה בדימוי העצמי (פגיעה נרציסטית), הגורמים לתחושת פגימות וחוסר ערך.
פחד מופרז מכישלון הוא תכונה משתקת אשר איננה מאפשרת הצלחה או כישלון. פחד מופיע בעיקר בראיונות עבודה, מבחנים, הופעה בפני קהל, ביצוע משימות לא מוכרות, פגישות ראשונות (דייטים), מפגשים חברתיים, התנסויות חדשות וכדומה.
10 סימנים שאולי יש לך פחד מכישלון:
1. כישלון גורם לדאגה מה אנשים חושבים עליך.
2. כישלון גורם לפקפק ביכולתך להמשיך ולפעול להשגת המטרות שהצבת.
3. כישלון גורם לדאגה שיאבדו בך עניין.
4. כישלון גורם לספק לגבי היכולות שלך.
5. כישלון גורם לדאגה שמא אכזבת את האנשים שדעתם חשובה לך .
6. במטרה להנמיך ציפיות, אתה נוטה לומר מראש שאין לך כל כוונה להצליח.
7. כאשר אינך מצליח, מתעורר קושי למצוא רעיונות ופתרונות אחרים שיגבירו את סיכויי ההצלחה.
8. לקראת משימה ממנה אתה חרד מתעוררים תסמינים גופניים (כמו: כאבי בטן, בחילות, כאבי ראש ועוד) המונעים ממך להשלים את ההכנות לקראת המשימה.
9. דחיינות – התמהמהות ומוסחות עד ש"נגמר הזמן" להשלים את ההכנות.
מה עושים?
הבעיה העיקרית של טיפול בפחד מכישלון היא הפעולות הלא מודעות. (לדוגמא: החלטת לסיים דווקא עכשיו משהו שהוא לא דחוף אבל אתה נותן לו מקום של דחיפות במקום להתכונן למבחן הסיום). יש דברים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם פחד מפני כישלון:

1. לקבל את הפחד מכישלון, לתת לו תוקף מבלי להכחיש אותו. לקבל את העובדה שכישלון גורם לך גם פחד ובושה. אפשר למצוא משהו שסומכים עליו ולשוחח איתו על הנושא. העלאת רגשות אלה לרמה מודעת, עשוי לעזור להימנע מאותם התנהגויות לא מודעות אשר מחבלות בנסיונות ההצלחה. קבלת חיזוק, עידוד ואמפטיה מעצימים את תחושת הערך העצמי וממזערים את תחושת האיום מאכזבה.

2. להתמקד בהיבטים בהם יש שליטה: זהה מרכיבים, במשימה או בהכנה, אשר אתה יכול לשלוט והתמקד בהם. על מנת לגרום לתחושת שליטה טובה יותר, עשה סיעור מוחות (עם עצמך או עם אחרים) כדי לזהות מצבים ומרכיבים שחשבת שהם מחוץ ליכולת לשלוט בהם. לדוגמא: אנשים שמרגישים שנכשלו במציאת מקום עבודה יטענו שאינם מוצאים עבודה משום שהם לא מכירים את "האנשים הנכונים". הצב לפניך מטרה להרחיב את המעגל החברתי על ידי רשתות חברתיות, השתתפות במעגלי ,networking עבור שוב על רשימת הטלפונים שלך והתקשר לאנשים שישנה אפשרות שיעזור, שאל אנשים שאתה מכיר אם הם מכירים מישהו שיכול לסייע לך למצוא עבודה. תמיד ישנו סיכוי שמישהו מכיר מישהו שבדיוק מחפש איש מקצוע, גם אם זה לא בתחום שלך.

הפחד מכישלון עלול, להפוך למקור הכישלון עצמו. פחד זה אינו מאפשר למידה ועוצר כל נסיון לשינוי ופניה לדרך חדשה. עבור אלה שאינם מסוגלים לעמוד בחווית כישלון, ההצלחה הופכת להיות איזור שלא יפגשו בו.

כדי לעודד שינוי, חשוב שהאדם ידע ויבין מה השינוי, מה המטרה, הסיבה ומה ניתן להשיג. הנסיון להאחז במוכר ובידוע, הקושי להשקיע מאמץ עשוי להשתנות כאשר האדם יבין, יתחבר ויהיה לו ברור מה הרווח ומה ההפסד בויתור על עמדה אחת ואימוץ עמדה חדשה.
אם אתם לא מוצאים מישהו קרוב אליכם אשר אתם יכולים לסמוך עליו שיעזור לכם, העזרו באיש מקצוע שילווה אותכם בתהליך.

 

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי