מה חרטה יכולה ללמד אותנו?

חוה אוסטרובסקי – פסיכותרפיסטית MSW

באיזו תדירות אתה מביט אחורה על חייך וחושב "הלוואי והייתי עושה אחרת" ולמחשבה מתלווה תחושת חרטה עמוקה. השאלה עשויה להופיע במתכונות שנות: החיים האישיים, המקצועיים, הערכיים, המוסריים ועוד.

חרטה היא רגש אנושי, בלתי נמנע  ונפוץ,  מקורו בתחושות אכזבה, תסכול, אשמה עצמית, דיכאון ועצב. רובנו חווים חרטה בשלב זה או אחר בחיים. למרות שחרטה נחשבת רגש שלילי, הדברים אינם חד משמעיים. חרטה יכולה להיות גם חיובית. 

על מה אנו נוטים להתחרט? לרוב מתחרטים על החלטות הנוגעות למערכות יחסים זוגיות, קריירה, השכלה, השקעות כלכליות וקשרים שהתוצאה שלהם שלילית. במונחים מעשיים כל דבר אשר אתה מגלה ששינה את מהלך חייך אליו שאפת וכוונת.  חרטה היא רגשה מורכב – היא יכולה להיות תוצאה של משהו שעשית, החלטת ופעלת. מנגד חרטה יכולה להיות תוצאה של משהו שלא עשית: לא החלטת, לא פעלת, התעלמת, נמנעת והתעכבת עד שהיה מאוחר מידי. מקורות אלה עלולות להיות בסיס לחרטה עמוקה והרסנית. חרטות הם הדברים שיכולת/לא יכולת לעשות.

ישנם כאלה שחרטה הם חלק בלתי נפרד ממהלך חייהם. עושים/לא עושים מתחרטים וחוזר חלילה. רגש המציף מידי פעם אבל הוא חולף ולא נשאר לאורך זמן. בעוד שישנם אחרים שהחרטות שלהם עלולות להיות כאלה המשפיעות ומחלישות, כולל מחשבות כפייתיות בנושא כאשר הם מגבירים את החרטה על ידי אידיאליזציה של מה שהם החמיצו "יכולתי להשקיע ב… ולהיות עכשיו עשיר מאוד…", "יכולתי להתחתן עם… ולהיות מאושרת עד הגג… אם רק הייתי בוחרת אחרת…" ועוד דוגמאות לדברים שהוחמצו או שנעשתה החלטה שגויה שאלמלא נעשתה חייהם היו "מושלמים".

לחרטה התופסת אחיזה עיקשת בנפשו של אדם,  יש פוטנציאל הרסני, כולל השלכות משמעותיות היכולות ללוות את האדם במהלך חייו ולצמצמם. להוביל לתחושות קיבעון, פחד מקבלת החלטות, חוסר אונים וחוסר תקווה. כ"כ קשיים נפשיים ובריאותיים כולל מחשבות חוזרות וחודרות.

מחקרים מראים שחרטה היא רגש שנרכש בגיל צעיר,  לרוב בסביבות גיל שש  והיא חלק משלב התפתחותי שהוא בסיס לרכישת מיומנויות קבלת החלטות אשר תוצאותיהן יבואו לידי ביטוי במהלך החיים.

חרטה נתפסת לרוב כרגש שלילי. אבל, היא לא תמיד כזו. חרטה יכולה להיות  חיובית. אנשים  החווים חרטה על מעשה משמעותי, עשויים במהלך הזמן לצאת מהמקום המקובע,  לפתח עוצמות פנימיות, מסקנות ותובנות אשר יביאו לתחושת עצמאות טובה יותר, המותאמות  ליכולתם הרגשית והמעשית בהווה. חרטה היא המצפן לניווט מחדש,  להבנה עמוקה ומאוזנת מה נכון  ומה פחות.

קשה מאוד לחיות לאורך שנים עם חרטה/חרטות. בהינתן וחרטה מלווה אותך, אפשר לקבל אותה וללמוד ולרתום אותה כבסיס לשינויים.  חרטה יכולה להיות רגש שימושי אשר יסייע  לניהול חיים יעילים  יותר.  ניתן הימנע מחרטה אפשרית כאשר לומדים לשקול ולבדוק את הפוטנציאל לחרטה בטרם עושים החלטה. שיקול דעת אשר לפעמים מצריך התייעצות עם עצמך ועם האחר. אחרי הכל, בין אם עושים ובין אם לא, הדבר הכי אנושי בעולם הוא לטעות. אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורנית, אבל אם לא נתקעים על הטעות, ניתן לפעמים למזער נזקים ולמצוא דרכים חלופיות ומקוריות – בחזקת "הרע במיעוטו".

מה עושים כאשר אנחנו כבר חיים עם חרטות? תנו להם להיות כשהן מופיעות, אבל אל תתנו להם אחיזה בנפשכם, אני קוראת לזה "היי וביי…" באת ועכשיו תלכי. אם חרדה מציפה, לטפל בחרדה ולא להיתקע בחרטה.

זו הזדמנות ללמידה, שינוי וצמיחה. למידה יכולה לסייע להימנע מטעויות עתידיות. העניין החשוב הוא לא לתת לחרטות לעצור ולעכב אותנו, אלא להתקדם מהן.

הבנת החרטה מובילה להבנת הערכים והעקרונות החשובים לך. מכאן חרטה יכולה להפוך לכח חיובי לעבודה עם עצמנו ולחיים מלאים יותר.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי