כסף ויחסים – כיצד הם משפיעים על זוגיות?

אין מפתח אחד להצלחה או כשלון במערכות יחסים.  אבל ישנו נושא מרכזי לקונפליקטים  –  הסוגיה הכספית והכלכלית.  

אין זה סוד שיש שלכסף יש מימד רגשי ופסיכולוגי. האופן בו האדם חושב ומרגיש ביחס לכסף הן כאמצעי חליפין והן  כהון פיננסי, משפיעים על האדם ועל מערכות היחסים שלו.  כסף הוא קיום ויש בו מרכיב של רווחה וחופש. ישנם  שעבורם כסף הוא מקור לגאווה, נחמה, בטחון וכוח. עבור אחרים כסף עלול להיות מקור לאשמה, לחץ, מצוקה, מתח וקונפליקטים תמידיים בזוגיות. לרוב, אנשים מביאים לקשר את דפוסי משפחת המקור ביחס לכסף.  

כסף ורכוש  מאפשרים עוצמה, שליטה, שגשוג ובנוסף מקור לכוח המעניק חופש.

יש מקרים בהם נעשה שימוש בכסף לשם אלימות כלכלית, שליטה, התעמרות, השתקה וניצול. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר הפגיעה היא מצד בן זוג המבקש להוכיח את עליונות על האחר, באמצעים כלכליים, איומים (ישירים ומרומזים), צמצום משאבים, תלות  וחוסר איזון בכוחות. אנשים אלה זקוקים  שיזדקקו להם. על בן הזוג של אדם כזה, לחשוב אם הוא יכול להכיל התנהגות זו, או לחפש פתרון ובקשת עזרה.

תנודות כלכליות (פיטורין, מחלות ואירועי חיים)הן מקור לחרדה, מתח ולחץ.  במרבית המקרים הגישה לכסף נובעת מאמונות, גישות, אידיאולוגיות והלקחים שנלמדו במשפחת המקור, או כתגובת נגד למשפחת המקור.  

בשלב כלשהו, מתעורר קונפליקט זוגי סביב משאבים וכספים. היכולת לנווט בבטחה קונפליקטים אלה, תכתיב  את חוזקה ותחושת הביטחון במערכת היחסים. פערים וחילוקי דעות משמעותיים סביב כסף, עשויים להתעורר לנוכח שאיפות, אמונות ומטרות שונות.  הקצאת משאבים – יומיומיים  (הוצאות שגרתיות וחריגות) ועתידיים (חסכון, השקעות וכו') הם מקור לקשיים זוגיים ומשפחתיים.

ישנה אמונה שהסיבה העיקרית לקונפליקטים וגירושין היא בעיית תקשורת המשפיעה על איכות הקשר. במחקרים נמצא שהנושא הכלכלי עומד בראש סולם הקונפליקטים. כאמור, פיטורין, חוסר איזון כלכלי ובעיות פרנסה הם מקור ללחצים ופגיעה קריטית בזוגיות. במצוקה ומשברים כלכליים,  צפים ומציפים ערכים וזיכרונות מודחקים מהעבר, לגרום לחרדה, חוסר אמון, וטינה.

הבנת ההשפעה הרגשית של כסף על היחסים, עשויה לסייע בהבנה ובהבניית מערכת יחסים חזקה ובריאה יותר. המפתח הוא מציאת אינטימיות פיננסית.

כאשר חושבים  אינטימיות ונאמנות, האסוציאציה היא קרבה, שיתוף, כנות רגשית ומעשית. חשוב שאותם מרכיבים יתקיימו גם באינטימיות פיננסית, המצריכה פתיחות, שיתוף, כנות, שקיפות, ביטחון והיכרות את האמונות וההתנהגויות של כל אחד מבני הזוג.

ישנם זוגות אשר אינם נוהגים בשקיפות, פותחים חשבון ב"דיסקרטיות", מוצאים דרכים עוקפות לנהל את ענייניהם הכספיים מחוץ לטווח הראיה והידיעה של בן הזוג. אמנם לא מדובר בבגידה מינית, אבל בגידה כלכלית עלולה להיות הרסנית לא פחות.

זוגות המתרגלים נאמנות ואינטימיות כלכלית, מושקעים בתחושת בטחון ואמון, גם כאשר מנהלים חשבונות נפרדים. זאת בתנאי שתהיה שקיפות, הסכמה והדדיות בעניינים כספיים. טיפוח נאמנות פיננסית מסייע בבחירות  מושכלות ובצמצום מתחים הנוגעים לכסף.

למעשה מדובר בתהליך קבלת החלטות אשר נועד לצמצם קונפליקטים כספיים וכלכליים. מנקודת מבט של קבלת החלטות, ישנם דרכים לצמצום קונפליקטים כספיים. לשם כך יש צורך לתקשר בבירור ולהבין את ההעדפות, התועלות, יעדים קצרי הטווח מול יעדים ארוכי הטווח בכל הנוגע להווה ולעתיד הכלכלי. בתהליך קבלת החלטות חשוב לעשות סיעור מוחות זוגי, לבדוק חלופות ואפשרויות. אפשר לא להסכים, אבל, דיון כזה מועיל בתרחישים הטובים והגרועים ביותר.  קבלת החלטות משותפות, גם אם אחד מרוצה והשני פחות, יכול לסייע בהקלה על מתח וחרדה.

לסיום: במקרים רבים כסף מהווה קונפליקט בבשל דפוסים מופנמים מהעבר ולא רק בשל המציאות הכלכלית בהווה. מדובר בדפוסים אותם אימצנו בתקופה מוקדמת בחיינו, אשר לרוב, איננו זקוקים להם יותר, אלה כאיתות. אנו יכולים לתת לעצמנו את ה"רשות" לשנות דפוסים ישנים ולהתבונן במציאות הכלכלית הנוכחית. חלק מהמצבים הרגשיים  קיבלנו "בירושה רגשית" מהבית בו גדלנו. מודעות מסייעת לבדוק מה מתאים לנו בהווה הזוגי, ולשנות את הדפוסים וההתנהגויות המחבלים ופוגעים בקשר  ועלולים להביא לפרידה.

 כאשר ההצפה גדולה והיכולת לדון ולהחליט  הולכת וקטנה, ניתן לפנות לאיש מקצוע העוסק. 

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי