כיצד להתמודד עם אנשים "שואבי אנרגיה"?

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד ומיועד לנשים וגברים.

ישנם סביבנו אנשים שכדי לתדלק את רעבונם הבלתי פוסק לשליליות,  השואבים מאיתנו כל אנרגיה חיובית. הם משאירים אותנו סחוטים, מותשים, עצבניים ולעיתים קרובות חסרי כוחות. אין זה משנה כיצד תכנה אותם – בסופו של דבר, מדובר באנשים  הניזונים  מאנרגיה שלילית, אשר עלולים לגרום לאחר קושי בהתמודדות איתם בשל רחמים, חמלה וכעס.

"שואבי האנרגיה" נוטים להיות חודרניים וחסרי גבולות; דרמטיים מאוד, ההופכים כל דבר קטן לסיפור ענק; ביקורתיים המוצאים פגם כמעט בכולם ובכל דבר; מתלוננים סדרתיים אשר לעיתים רחוקות מוצאים משהו שהוא לטעמם או לשביעות רצונם;  נכנסים לוויכוחים רק משום שהם מתקשים להסכים עם האחרים, אפילו בנושאים פעוטים, הנראים חסרי ערך ומשמעות;  תובעניים כלפי אחרים המתקשים לקבל "לא" כתשובה;  רואים תמיד את חצי הכוס הריקה; מתקשים לקחת אחריות על ומאשימים את כולם, מלבד את עצמם במעשיהם ובבעיותיהם.

אין סיבה לאפשר להם להפוך את בעיותיהם לבעיותיך שלך. ניתן להתמודד עם אנשים אלה באמצעות:

  • זהוי הדפוס – במפגשים הראשונים איתם, הראיה השלילית של "זוללי האנרגיה" לא תמיד ניכרת בקלות. בהתחלה הם עשויים לרתק אותך, לתת תחושה שהם זקוקים לעזרתך ותמיכתך, לרצות לשמוע מהם עוד מסיפוריהם הבלתי נדלים. כישרונם להגזמה ודרמטיות עשוי לבדר אותך ולשאוב אותך פנימה.

עם זאת, מהר מאוד אתה מתחיל להבין  שמשהו לא בסדר בסיטואציה ובקשר. אל תתעלם מרגשות וסימנים אלה. שים לב לתגובות הפיזיות והרגשיות שלך לאחר מפגש או שיחה איתם. אתה עלול למצוא עצמך עצבני, חסר אנרגיה, עצוב, מבולבל ועם מחשבות שליליות – ישנו סיכוי רב שמדובר במפגש עם אדם המרוקן אותך במקום למלא  באנרגיה.

  • הגבל את הקשר שלך איתו – לאחר שזיהית אדם כזה, הגבל את משך הזמן שאתה מבלה איתו. אם אינך יכול להתנתק לחלוטין, כמו במקרה של בני משפחה או עמיתים לעבודה, חברים קרובים –  קבע מגבלות ברורות. לדוגמא, לאנשים חודרניים או דרמטיים מידי, אשר בסופו של כל שיחה גוזלים ממך אנרגיה עם סיפוריהם (האמיתיים לעיתים קרובות) כדאי להתחיל את השיחה  עם משהו כמו "יש לי כמה דקות לפני שאצטרך (מלא את החסר…)" ברגע שהזמן חלף, התנתק בנימוס מתוך השתדלות לא לפגוע באחר.
  • אל תשאב לתוך הסיטואציה. לא משנה כמה תרצה לחשוב או לקוות שתצליח לפתור את הבעיות שלהם, כנראה שלא תצליח. אנשים שליליים כרוניים, יתנגדו להתערבויות שלך או ייצרו משברים חדשים בחייהם כדי, שלכאורה, תוכל "לתקן". האמת היא שאנשים שכל קיומם  תלונות וראיה שלילית – גם לאדם האכפתי והחומל ביותר, יהיה קשה לעזור לו לבצע שינוי משמעותי.

כאמור, גם כאן הפתרון הטוב ביותר הוא להגן על עצמך באמצעות הצבת גבולות. לדוגמא: לאדם נזקק מאוד, חסר ביטחון המבקש כל הזמן את הדרכתך –  אל תכנס למלכודות  ואל תציע פתרונות, הם לא יועילו. במקום, זאת אמור משהו כנו "אני בטוח שתצליח למצוא את התשובה הנכונה בעצמך", ותסלח לעצמך על אי ההענות. אינך צריך להיות גס רוח, אתה יכול להיות תקיף בצורה חביבה ואמפטית.

בתקופה בה אנו חיים, אנרגיה, במיוחד מהסוג החיובי, היא מצרך יקר ערך. אנרגיה זו איננה משהו שעליכם לוותר עליו ברצון ו/או מתוך אין ברירה. במקום זאת, שמרו על גישה חיובית עם אנשים המשאירים אותך אופטימי, חיוני ונמרץ.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי