השפעתם של לחץ ומתח על החיים.

לחץ ומתח והשפעתם על החיים.

החיים המודרניים מביאים איתם עיסוק רב, צורך בעמידה בלוח זמנים, תסכולים ודרישות הן בבית והן בעבודה. עבור אנשים רבים הלחץ והמתח הוא חלק משיגרת היום ודרך חיים. לחץ יכול להיות קצר וכזה שאינו משאיר משקעים או כרוני ומתמשך המשפיע על מרבית תחומי החיים. לחץ לא תמיד שלילי, לעיתים הוא חיובי משום שהוא עשוי להיות מניע לעשות את המוטל בזמן קצר והכי טוב שאפשר ובהנאה. אך כשהאדם נמצא ופועל כל הזמן תחת לחץ, הדבר גובה מחיר פיזי ורגשי. על ידי זיהוי הסימפטומים והסימנים ללחץ (סטרס) ניתן לנסות לצמצם את השפעתו על חייך.

מה הם לחץ ומתח?

מתח הוא תגובה פיזיולוגית, לנוכח איום. כאשר אדם מרגיש מאויים הגוף משחרר הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול והם אלה המעוררים את הגוף לפעולת חירום. הלב פועם במהירות גדולה יותר, מתח בשרירים גבוה, לחץ הדם עולה, הנשימה מהירה יותר וכל החושים עובדים במהירות רבה. יש בתגובה זו מרכיב חיובי משום שהיא מגבירה את יכולת הריכוז, התגובה מהירה יותר, מדרבנת לפעולה, המיקוד חד ובהיר. הגוף עובר למצב של להילחם או לברוח. תגובת מתח היא תשובת הגוף להגנה לנוכח איום חיצוני או הפרה של איזון פנימי.

מאידך, מעבר לנקודה מסויימת, מתח מפסיק להיות יעיל ומועיל ומתחיל להגרם נזק משמעותי ופוגע בבריאות, במצב הרוח, ביעילות ובתפוקה, במערכות היחסים ובעיקר ישנה פגיעה באיכות החיים. לכן, חשוב ללמוד לזהות מתי רמת המתח יוצאת מכלל שליטה. מתח נבנה לאט ולעיתים קשה לראות כיצד הוא "מתגנב" אלייך. אנשים מתרגלים לחיות במצב של מתח והוא הופך להיות חלק משיגרת החיים, מבלי לשים לב איזה מחיר הוא גובה. הסימנים והתסמינים למתח יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים רבות והן משפיעות כל תחומי החיים. הסכנה היא שהלחץ לא תמיד נראה מלחיץ. כמו כן, כל אדם מגיב למתח באופן שונה.

הסימנים והתסמינים הנפוצים למתח (סטרס):

•  בעיות בזכרון וקושי בריכוז.

•  טעות או ליקוי בשיפוט – בכל הנוגע לחיים המשפחתיים, החברתיים, בעבודה וכן בעת קבלת החלטות בריאותיות, כלכליות, ערכיות וגם בעת נהיגה.

•  ראיה פאסימית – פרשנות שלילית למצבים שיגרתיים, דאגנות בלתי נשלטת, מחשבות המעוררות חרדה.

•  נטיה למצבי רוח- עצבנות ייתר וסף תסכול וגרוי נמוך. שימוש בסמים ו/או אלכוהול כדי להרגע,

•  חוסר יכולת להרגע ולהינות –

•  תחושת בדידות ובידוד – אין אף אחד שמבין ויודע מה האדם חש.

•  דכאון או מצב רוח ירוד באופן כללי – חוסר עניין או עיסוק ייתר במין, הפרעות שינה, הפרעות אכילה וכדומה.

יש לזכור כי הסימנים והתסמינים של לחץ יכולים להיגרם גם על ידי בעיות פסיכולוגיות ורפואיות אחרות.לכן, אם מזהים את הסימפטומים המצויינים למעלה, חשוב לגשת לרופא לצורך הערכה ואבחון מלא. רק רופא יכול לעזור ולקבוע באם מדובר בסימנים ותסמינים ללחץ, או מדובר באבחנה אחרת. הנטיה היא להמעיט בערך תגובת המתח ולחשוב שכאשר "הבעיה" תפטר גם המתח ירד. זהו מילכוד הגורם לא לפנות לעזרה מקצועית. מאידך, רופאים מייחסים לחלק מהתלונות למצבי מתח – מה שעלול להחמיר את המצב. בכל מקרה – המלצתי הינה לפנות לרופא שהוא זה שיאבחן.מתי לחץ הוא "יותר מידי"? מאחר ולחץ עלול לגרום לנזקים, האדם צריך לדעת מה הם הגבולות שלו. הידיעה מתי לחץ הוא "יותר מידי", שונה מאדם לאדם. ישנם אנשים שעומדים בטלטלות החיים וסופגים אותם בעוד אחרים מגיבים במתח לנוכח כל מהמורה או מכשול. ישנם אלה הנהנים וניזונים מהמתח, ההתרגשות והריגוש. השאלה הגדולה היא האם המתח והלחץ שולטים בי או אני בהם.

היכולת לשאת מתח תלויה בגורמים רבים כמו: איכות מערכות היחסים, אינטליגנציה רגשית, גנטיקה, ראיית ותפיסת החיים באופן כללי. גורמים נוספים משפיעים על היכולת לשאת מתח ועמידה בלחצים:

•  רשת תמיכה משפחתית וחברתית – משפחה וחברים הם מאגר עצום נגד גורמי לחץ אדם מבודד ובודד פגיע יותר.

•  תחושת השליטה על החיים – אמונה ובטחון ביכולת להשפיע על החיים ולעמוד באתגרים.

•  גישה והסתכלות על החיים – אדם אופטימי עומד טוב יותר באתגרים ומקבל שינויים כחלק ממהלך החיים, שימוש בהומור גם הוא משאב חשוב.

•  היכולת להתמודד עם רגשות ויכולת הרגעה עצמית וחזרה לפרופורציות ואיזון כשכועסים, מפוחדים, דואגים, חסרי אונים.

•  ידע ומידע – ככל שיודעים לקראת מה הולכים, יש לוח זמנים, יודעים פחות או יותר מה צפוי, כך קל יותר להתמודד. חוסר ידע ומידע הוא גורם לחץ מרכזי מאוד.

גורמי הלחץ – אני רגילים לחשוב שגורמי לחץ חייבים להיות שליליים – לוח זמנים צפוף, עמידה בלוח זמנים, דרישות גבוהות, פרפקציוניזם, קושי להסתגל למצבים משתנים, ציפיות לא מציאותיות וכדומה. אבל גם אירועים חיוביים כמו : חתונה, קניית בית, לימודים, קידום בעבודה, הם מקור למתח. מה שגורם ללחץ תלוי, לפחות בחלקה, בתפיסה של האירוע. כאמור, אנשים מגיבים אחרת לאותה סיטואציה. יש המארגנים חתונה והם מאוד לחוצים ומתוחים בעוד אחרים לוקחים את הדברים בנינוחות יחסית, בשמחה ובכיף.
לא כל גורמי הלחץ והמתח מקורם בגורמים חיצוניים. לעיתים הגורמים הם פנימיים כמו: שינויים משמעותיים בחיים, קשיים בעבודה, בעיות בזוגיות ובמערכות יחסים, קשיים כלכליים, חוסר זמן, ילדים ו/או בני משפחה. כאמור גורמי לחץ משתנים מאדם לאדם, כל אחד מגיב אחרת לאותה סיטואציה.

השפעות של לחץ ומתח מתמשך וכרוני – הגוף אינו מבחין בין איומים פיזיים לאיומים פסיכולוגיים. כאשר אדם לחוץ כתוצאה מלוח זמנים עמוס, מריבה, פקק תנועה, או אובר דרפט גדול – הגוף מגיב כאילו האדם עומד בפני מצב מסכן חיים. כאשר חיים במצב של מתח מתמיד, עלולה להיות השפעה מכרעת על הבריאות. לחץ כרוני פוגע כמעט בכל המערכות בגוף – עליית לחץ דם, דיכוי המערכת החיסונית, תחלואה גבוהה, מחלות לב, מחלות עור, מיגרנות, האצת תהליך ההזדקנות וכן נטיה לחרדה ודכאון.

כיצד להתמודד עם מתח והסימפטומים הנילווים אליוישנם אמצעים רבים שאדם יכול לנקוט כדי לצמצם את המתח ולהתמודד עם הסימפטומים הנילווים. לעיתים קרובות התחושה היא כאילו המתח מנהל את חייך ואין לך שליטה עליו. הפתעה!!! ניתן ללמוד כיצד לנהל את הלחץ והמתח, לשלוט בהם ובדרכי התגובה – אחד האמצעים הוא לקחת אחריות. לקחת אחריות על המחשבות, הפרשנויות, הרגשות, לוח הזמנים, הסביבה והדרך בה מתמודדים עם קשיים. לשלוט בלחץ ומתח כרוך בשינוי הסיטואציה המלחיצה (כשהדבר אפשרי), שינוי בתגובה כשאינך יכול לשנות את הסיטואציה, טפל בעצמך ומצא מקורות שיביאו איתם אנרגיה מחודשת, מצא זמן למנוחה, רגיעה, עיסוק במשהו מהנה. למד כיצד לרגע – לא ניתן לשלוט לחלוטין או לבטל לחציים שהם חלק מהחיים, אך ניתן לשלוט במידה בה הלחצים משפיעים עליך. ניתן להעזר בטכניקות הרפיה שונות (ניתן למצוא אותן ביו טיוב, במאמרים, בספרים ובקלטות). עיסוק בפעילות גופנית סדירה תורם לירידה משמעותית ברמות המתח היומיומיות ומעודד תחושות חיוביות של שקט פנימי ופיתוח יכולות התמודדות טובות ועמידה באתגרים, רגוע ונינוח יותר.

למד מה השינויים שניתן לעשות כתגובה ללחץ ומתח – כמעט לכל אדם יש את היכולת לצמצם את השפעת הלחץ, מרגע שמרגישים אותו. ישנם אלה שקשה להם למצוא בעצמם את הדרך והטכניקות כיצד להרגע. לאנשים אלה אני ממליצה לפנות לטיפול כדי להבין את מקורות המתח והלחץ התמידיים, לבדוק האם יש בתגובות אלה מרכיבים של גנטיקה, העברה בין דורית-כמו לדוגמא ההורים. להבין כיצד מתח "משרת" את האדם ולמה קשה לו לוותר עליו ולנסות נקודות מבט נוספות וכו'.

ללמוד לשלוט במצב מתח, להבין אותם ולהתגבר עליהם מקנים בטחון שניתן להתמודד עם אתגרים רבים בחיים, לעמוד במצבים משתנים, שיש לאדם הבנה וכלים להביא את עצמו במהירות חזרה לאיזון. כמו כן, לשליטה על מצבי מתח יש השפעה חיובית בניהול מערכות יחסים אינטימיות, משפחתיות חברתיות וסביבתיות. אין ספק ששליטה כזו מביאה לעליה משמעותית באיכות החיים.

אנשים רבים מתמודדים עם מתח והשלכותיו. גם אם לא קיימים כל המאפיינים אלא רק חלק מהם, התחושה הסובייקטיבית היא הקובעת את איכות החיים והרצון או אי הרצון לשינוי.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי