תפקיד ההורים והאחים ביצירת קרבה.

מערכות יחסים בין אחים הן חשובות. חברויות מתחלפות, מערכת יחסים עם אחים היא אחת מערכות היחסים הארוכות   בחייו של אדם, קשה לברוח ממנה: גדלים באותה סביבה, חולקים את אותו הורה או ההורים; זיכרונות וחוויות משותפות (טובות ופחות טובות). אתה מי שאתה בשל היסטוריה משפחתית המשותפת, ההופכת את מערכת יחסים ייחודית וחשובה. יחסי אחים ממלאים תפקיד מרכזי באופן שבו מתקשרים גם ביחסים אחרים.

להורים תפקיד קריטי בטיפוח מערכת יחסים טובה בין אחים, הפחתת יריבויות וסיוע לפתח קשר  שילווה לאורך חייהם.

ישנם  הורים המעדיפים בעקביות אחד מהילדים, לעיתים בשל מין הילד,  סדר ההולדה, משקעים רגשיים,  צורך מציאותי, או קשר וכימיה מיוחדת. העדפה עשויה להתבטא בדרכים שונות ומגוונות. לעיתים ישנה העדפה צודקת והוגנת. במקרים בהם אין לכאורה סיבה להעדפה, נוצרת קנאה וטינה בין האחים. זה שיחוש  פחות ראוי, יכוון את כעסו כלפי אחיו ולאחר מכן הכעס עשוי לעבור כלפי ההורים.

גם כאשר קשה לשמור על איזון והוגנות מלאה, נדרשת מההרים  מודעות, ופתיחות אשר עשויה לסייע לשמירת קשר חיובי בין כולם. חשוב להכיר בייחודיות, בחזקות, בחולשות ובצרכים של כל אחד מהילדים. למצוא את הדרך לתווך את הדברים  על מנת לשמור לחזק ולטפח את הקשר.

העדפה של אחד על האחר עלולה להתרחש כאשר הורים נמצאים במתח ובלחץ:  קשיים זוגיים, בריאותיים, כלכליים וכו'.  מצבים בהם קשה להורים לברור את רגשותיהם הכואבים,  להיות הוגנים במידה שווה כלפי כל הילדים. ישנם תקופות בהם מצבם של ההורים משתנה (מדרדר או משתפר), הפועל היוצא הוא ההשקעה בילדים בהתאם לתקופה, לצורך ולמציאות. ילדים מבוגרים סוחבים לאורך חייהם משקעים לא מבוטלים על ההורים והאחים, כאשר מתקשים לראות ולהבין את המציאות שהייתה.  זהו אחד גורמים לתסכול וכעס עמוקים כלפי ההורים ובין האחים.

ילדים מתחרים כל הזמן על תשומת ליבם של ההורים. חשוב להבחין בתבניות תחרותיות והשוואתיות כשהילדים צעירים, לטפל בנושא ולמזער יריבויות. ללמד כבר (בגיל צעיר) לכבד הבדלים אלה,  לעבוד כצוות ולא כיריבים בתחרות. לחדד את מה חשוב באמת: לשמור על אהבה ונאמנות בין האחים ובמשפחה.

אנשים האוהבים זה את זה יכולים גם לא להסכים – זו עובדת חיים. אפשר לדבר, לפעמים לכעוס ולהתפרץ – אבל לשמור על ערוץ פתוח מבלי לנתק ולפגוע באופן הרסני בקשר. פעמים רבות, משפחה ואחים עשויים להיות מקור לתמיכה בלתי מותנית, מה שלא תמיד קיים בין חברים.  

קשר בין אחים  הוא גם תולדה של העברה בין דורית של אחד ההורים או שניהם, מיחסים במשפחת המקור – משפחות קרובות מאוד או מנותקות מאוד.  ישנן משפחות בהם אחים מנותקים אחד מהאחר לאורך שנים, לעיתים הם אינם זוכרים למה ואינם יודעים כיצד לחזור לקשר. ישנם הורים מבוגרים המנציחים את הניתוק בין האחים מתוך מקום (מודע או לא מודע)  של "הפרד ומשול", רצון לקבל מכל אחד מהילדים את המיטב. במקרים כאלה הקשרים נהרסים וקשה "להדביקם" מחדש.  אלא אם כן, מישהו מהאחים יוזם. לפעמים אפשר להתחבר חזרה רק אחרי שההורים הלכו מהעולם ואין גורם העוסק בהעדפה והשוואה.

לאחים: מערכת היחסים עם האחים היא חשובה מאוד. כמו בכל מערכת יחסים, היא דורשת עבודה:

  • התמקדו בתכונות החיוביות בהווה, למרות שקל יותר למצוא את השלילי מהעבר ומההווה.
  • אל תפלו חזרה לתפקידי ילדות. חלצו עצמכם באופן פעיל "מתפקידים" שהיו בעבר, וממשיכים להיות מקור לחיכוכים רבים גם בבגרות.
  • פגוש את אחיך מהמקום שאתם נמצאים בו עכשיו – בעיקר כאשר הפערים גדולים ובחירותיהם שנויות במחלוקת. כבד אותם על מי שהם, למרות חוסר ההסכמה. אהבה ללא תנאי יכולה לרפא פצעים ישנים.
  • הטכנולוגיה  יכולה לשרת את הקשר. קבוצה משפחתית בווטסאפ לדוגמה,  מאפשרת לשמור על קשר ולהתעדכן באופן מתמשך. כך גם ניתן לעקוף משקעים ולצמצם מפגשים ישירים. של בן זוג כלפי אחיך.
  • המפתח למערכות יחסים טובה כמבוגרים, הוא הצבת גבולות, בעיקר אם היו בעבר קונפליקטים וסף הגירוי נמוך. מצא את המקום הגורם לך ולאחיך להרגיש בטחון ומשם להתחיל/להמשיך.

לבסוף, יעוץ וטיפול משפחתי יכולים לסייע בפתיחה, עבוד וריפוי קשיים מהעבר וההווה.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי