פרידה וחזרה שוב ושוב- מערכת יחסים כמטוטלת.

אין תיאור זמין לתמונה.

מטוטלת  במערכות יחסים מתייחסת  ליחסים בלתי יציבים של פרידה וחזרה החוזרים על עצמם.זוגות נפרדים ומתפייסים, יותר מפעם אחת. דומה למטוטלת הנעה מצד לצד.

התנהגות זו יכולה להתרחש בכל גיל בעקבות קשיים ביחסים. מערכות יחסים מטלטלות מעוררות רגשות עזים. בתקופה קצרה אדם עשוי לחוות מחזורים של אהבה, שנאה, כעס, קנאה, צער וחרדה עוצמתיים.  

עד כמה נפוצה התנהגות של פרידה וחזרה? במחקרים נמצא כי טלטלות אלה בצורתן הסוערת מאפיינת בעיקר גילאים צעירים יחסית – בגילאי העשרה, העשרים והשלושים. פרידות מסוג זה עשויות להיות מאתגרות ולהתפרש אצל כל אחד מהצדדים באופן שונה: בעוד האחד בטוח שהפרידה זמנית עד יעבור הזעם.  לאחר אין ספק שהפרידה היא קבועה וחד משמעית. הבלבול גדול, כל רמז כמו שיחת טלפון, עשוי להתפרש כרצון לחזרה או "שיחת סיכום". תלוי בנסיבות.

סיבות רבות לחזרה מפרידה:

  • אמונה שאחרי הפרידה בן הזוג יגיע למסקנות והתנהגותו תשתפר.
  • תחושה שהושקע רבות במערכת היחסים וחבל לא לתת לה סיכוי נוסף ועוד אחד ועוד אחד…
  • אמביוולנטיות זוגית. לדוגמה: לא אוהבים את המריבות התכופות, אבל אוהבים את בן הזוג ומאמינים ביכולתו להשתפר.
  • חוסר ודאות כלכלית ורגשית,  עשוי להניע זוגות רבים לחזור אחרי פרידה.
  • תחושת מחויבות משפחתית – גם אם מערכת היחסים איננה גורמת אושר, בני זוג עשויים להתאחד בכל פעם מחדש, בשל מחויבות כלפי המשפחה.
  • פחד להיות לבד – רווקות עשויה להיות קשה עבור מי שרגיל להיות במערכת יחסים. דפוסי התקשרות וחרדת נטישה הן סיבה עבור רבים לחזור למערכת היחסים, גם אם איננה גורמת אושר. בדידות עשויה להיות מניע לפיוס.

אדם מביא את חוויות חייו למערכות היחסים שלו. חוויות אלה צובעות את הציפיות, התפיסות, התקוות והפחדים מהקשר ואת קנה המידה מה נכון ומה פחות. כך גם לגבי חזרה אחרי פרידה.

במחקרים נמצא כי זוגות שנפרדו וחזרו יותר מפעם אחת, מדווחים על שביעות רצון נמוכה, על קושי בסיום הקשר, ואי ודאות ביחס לעתיד.

הדבר איננו מצביע על כך שמערכת היחסים לא תצליח בעקבות פרידה. ישנם זוגות אשר נישאים שנית אחרי גירושין ומדווחים על שביעות רצון ממערכת היחסים החדשה-ישנה. לא אחת, זוגות אלה מסוגלים ליהנות משנים רבות של קשר טוב ובריא.

להגדיל את סיכויי ההצלחה בפעם השניה/השלישית, חשוב לזהות מה השתבש בעבר במערכת היחסים. טיפול עשוי לסייע לזוגות לסדר סוגיות ישנות, להתייחס לזוגיות החדשה לכאורה כאל התחלה חדשה. אין זה אומר לשכוח את העבר, אבל לא להשתמש בעבר כדי לנגח את האחר ולהעלות פצעים מהעבר אשר נפתרו במהלך הזמן. פנקסנות, הוא אחד הגורמים המקשים על התקדמות. 

במקרים בהם ישנה התעללות, נדרשת פרידה: התעללות נפשית, מילולית, מינית, פיזית או כלכלית – כאשר האוירה איננה בטוחה עבור אחד או שני  בני הזוג. למרות זאת, אם מחליטים לתת לקשר סיכוי נוסף, חשוב לטפל לעומק בהתעללות. אחרת, זהו מתכון כמעט בטוח להמשך התעללות, להעניק לשותף הפוגע שליטה רבה יותר על הנפגע.

איחוד מחדש במקרה של התעללות בילדים, עלול להיות טראומטי לילדים ולכל המשפחה. בטרם שוקלים חזרה, על כל אחד מבני הזוג לשקול את השפעות היחסים על רווחתם הפיזית והרגשית, של כל הנוגעים בדבר.

בנוסף להתעללות ישנן סיבות נוספות המצדיקות פרידה ללא חזרה:

  • לכל זוג מאבקים, דפוסי התנהגות  וקונפליקטים אשר חוזרים על עצמם ומביאים לפרידה. כאשר ממשיכים להיאבק על אותם דברים, מבלי יכולת לשנות, הדבר עשוי להצביע על קלקול מהותי בקשר, שאיננו ניתן לתיקון.  
  • חזרה מצריך בדק בית כנה ואמיתי ביחס לקונפליקטים  שהביאו ומביאים  לפרידות. איחוד מחדש מבלי להתחייב לתהליך שינוי, מבטיח חזרה לדפוסים הישנים ולפרידה חוזרת, ו/או לשחיקה וחוסר תקווה בקשר. 
  • חזרה בשל בדידות, פחד, קנאה –  לא תחזיק מעמד. אלא אם כן, האדם שם עצמו שבוי בקשייו שלו.  כאשר המציאות תכתיב פרידה שלא מרצון, הכאב יהיה גדול שבעתיים.

טיפול עשוי לסייע להעריך האם ניתן להציל את מערכת היחסים ומה חייב לקרות כדי להצילם. כאשר אין מוצא, טיפול עשוי להקל על תהליך הפרידה באמצעות תמיכה לכל אחד מבני הזוג ועזרה  לעבור לשלב הבא. ללמוד לזהות את תפקידו של כל אחד בקונפליקטים שנוצרו ביחסים, להבין מה עליו לשנות וכיצד להתמודד עם בחירותיו העתידיות. לעבד רגשות אובדן, קינאה ולעבוד על הביטחון והערך העצמי.  

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי