מסרים ותקשורת גלויה וסמויה בזוגיות

מה שאתה לא אומר, חשוב לפעמים יותר ממה שאתה אומר.

תקשורת מוצלחת בין בני זוג הינה מכרעת בהצלחת הקשר. אחת הסיבות המרכזיות שאנשים פונים בגללה לטיפול, מתרחשת כאשר התקשורת משתבשת, עולים כעסים, תסכולים ואכזבה.

זוגות משתמשים בכישורי תקשורת, אותם הם מכירים מאז ומתמיד. כישורים אלה התפתחו בילדות המוקדמת והועתקו לתוך הקשר הבוגר. חלק מהתקשורת נבנית בתוך הקשר, בהקשרים השונים.

קיים מימד נוסף לאינטראקציה הזוגית – אחד או שני בני הזוג מעבירים מסרים לא ברורים: מסרים כפולים, שתיקות, מחוות גופניות, הבעות פנים,  שימוש בציניות וסרקזם, תגובות פאסיב אגרסיב. מדובר במסרים  סמויים, לא ברורים. הסכנה עלולה להתרחש כאשר איננו מעבירים מסר באופן ברור, אנו עלולים להחמיץ דברים חשובים ומהותיים. זאת בנוסף לתחושת כעס, בלבול, תסכול וכאב לשני הצדדים.

ישנם זוגות ויחידים שקיים אצלם פער בין מה שרוצים לומר בקול ברור וחד משמעי לבין מה ש"אומרים" בשתיקה רועמת. מדובר במסרים כפולים – שומעים את המילים הנאמרות אך בעיקר מקשיבים ומרגישים למה שלא נאמר.

לא תמיד אנשים מודעים לאופן בו הם מעבירים מסר כפול – לפעמים מדובר בהתנהגות אוטומטית של חלקים לא מודעים בהם מתקשים להביע חוסר שביעות רצון או שרצונם לא מתיישב עם רצונו של בן הזוג. אנשים אלה לא תמיד מרגישים שהחוץ והפנים אינם מסונכרנים. כאשר אחד מבני הזוג מנסה להבין בכנות מה קורה, התגובה עלולה להיות מאתגרת: בן הזוג האחר יכחיש, יאשים, יתגונן ופעמים  יתקוף על פרשנות היתר. הדברים מסתבכים.  

אלה אשר מודעים למה שהם אומרים, יודעים מה הסיבה שהם בוחרים לשתוק. פעמים רבות עושים זאת כדי למנוע קונפליקטים צפויים, לשמור על "שקט תעשייתי" או מחליטים לראות לאן השיחה מובילה ולהוציא ממנה את המרב מבחינתם. מעדיפים להתנהל על קרקע בטוחה.

חשוב לזכור שלפעמים בני זוג שומרים לעצמם דברים שאינם רוצים לספר ולחלוק. יכולים אלה להיות דברים כואבים מהעבר, סודות משפחתיים ואישיים אשר לדעתם והבנתם, אינם נוגעים ישירות לזוגיות. או שמתביישים בחוויות וסודות אלה. כאשר הדברים עולים לשיחה, המצוקה וההגנתיות  מתגברת. המסרים הלא ברורים צפים, לפעמים במודע והרבה פעמים שלא במודע. למרביתנו פצע, סוד או "עניינים לא גמורים" אשר  מעדיפים לא לחלוק. לא תמיד ולא כל הזמן הכול צריך להיות להעלות לדיון ומדובר.

יהיו הסיבות אשר יהיו, חשוב שבני הזוג יכירו את המסרים הכפולים שלהם, בתוכם ובתוך הקשר. אחרת, סביר להניח שהאמון בתקשורת הזוגית ילך ויפחת ובהתאם לכך הקשר.

 

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי