מישהו לדבר איתו

 

קשה לראות ולשמוע בן משפחה או חבר הנמצא במצוקה. הדברים משפיעים בעיקר על אנשים רגישים אשר   "לוקחים לב" כאשר מישהו קרוב  חווה אובדן, בעיות רפואיות רציניות, חרדה מפני העתיד, גרושין כואבים וכו'. הם פוחדים שחלילה יאמרו משהו לא נכון, אשר יעצים את הפגיעה ואת הכאב של האחר. לכן, הם נמנעים ומתרחקים מתוך רצון שהדברים יגיעו לפתרונם לבד.

טבעי לגמרי להרגיש מצוקה בשעת משבר. אין צורך להיבהל מביטויי מצוקה כמו: בכי, כעס, יאוש ופחד. אחד הדברים ה"לא נכונים" להגיד לאדם במצוקה קשה שאין לו מה לרגיש עצוב/כועס/מיואש וכו'. אמירה כזו איננה מכבדת את האחר, ועושה תהליך הפוך של תחושה שאין מי שיקשיב ואין עם מי לדבר.  הדבר היחידי שיש לעשות הוא להקשיב ולכבד את רגשותיו ותגובותיו. אדם במשבר המרגיש מובן ומוכל, ירגיש הרבה פחות לבד ושיש מי שמקשיב לו. קשר זה הופך משמעותי.

אדם במצוקה זקוק למישהו אמפטי המסוגל להיות לצידו במשבר, לתמוך  בלי הרבה רעיונות ועצות אלא לתת תחושה של בטחון ותמיכה.  לתת תחושה שהאדם איננו לבד במצוקתו

 ויש מישהו שנמצא איתו במקום וברגע הנכונים. אם מזהים מצוקה קשה, שקשה להתמודד עימה לבד,  חשוב לתמוך ולעודד לפנות לקבלה עזרה מקצועית.  

כשמישהו קרוב מספר לך שהוא במצוקה,  פחד ומשבר, הדבר החשוב ביותר הוא להקשיב לתחושות ולא לחפש דרכים לפתור את הבעיה. כל  מעשית איננה מכבדת את מה שהאחר מרגיש. צריך בשלב ראשון להיות שם איתו. אחרי שהקשבת למצוקתו, אפשר לשאול מה יכול לעזור? האם יש משהו שאתה יכול לעשות בשבילו? האם הוא זקוק למשהו שאתה יכול לתת לו?

בשלב הבא הציעו לו נקודת מבט רחבה יותר. לאחר שהקשבתם, הבנתם והכלתם הציעו את דעתכם, אבל את תכפו אותה. אחרי הקשבה ותמיכה פעילה, אפשר להתחיל לנסות לראות ולהראות פרספקטיבות רחבות יותר.  אדם במשבר נוטה לראות את הדברים באופן מצומצם וחד מימדי ולא תמיד קל לו להכיל את רעיונותיו של האחר. למרות חוסר מוכנותו, מתוך מקום שכל כבוד ואמפטיה, הצע לו את נקודת מבטך הרחבה .

גם אם המשבר החריף נרגע מעט, הכאב יכול להימשך. לכן, חשוב להמשיך ולשמור על קשר באופן המתאים לאדם: שיחת טלפון, שליחת טקסטים שאינם בהכרח מצריכים תגובה אלא מזכירים לאדם שאתה חושב עליו והוא יקר לך. לא תמיד לאדם במשבר יש רצון או כח לענות, תן לו את המרחב לו הוא זקוק,  אבל חשוב שהוא ידע שאתה חושב עליו.

אותם הכללים חלים על תמיכה בבן זוג או בן/בת שלך. הקשיבו לרגשות והתייחסו אליהם באמפטיה, שאלו מה יכול לעזור, לווה אותם ברגישות כשאתה מראה להם תמונה רחבה יותר, המשך עם מסרים מעודדים ומעצימים בימים ובשבועות שלאחר מכן.

עזרה לחבר או בן משפחה בשעת משבר מסייעת לו, אבל גם מייצרת קרבה, פתיחות ואמון גדולים יותר במערכת היחסים.  כאשר אתה מסייע למישהו, נוצרת תחושה מעצימה שהצלחת לעשות משהו טוב לאחר בשעתו הקשה. תמיכה איננה דבר של מה בכך, היא מעניקה בטחון, חיוניות ומסוגלות לשני הצדדים.  

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי