למה אהבה זה לא מספיק?

מה המשמעות של הרגשת בטחון  בזוגיות?

האם אפשר לאהוב מישהו אבל לא להרגיש אליו קרוב רגשית? יש לך כמיהה לקשר, אבל אתה נשאר מתוסכל, בלי לדעת למה?

לעיתים ישנו פער בין האהבה שחשים בלב לבין אינטימיות רגשית שחווים עם מישהו. החיבור שכמהים אליו נראה קרוב וכמעט בהישג יד. לכן, למרות שהוא לא מתקיים, מעציב וחמקמק –  אנחנו לא מפסיקים לנסות. קשה להרגיש שאוהבים מישהו אבל אין חוויה של אמון ובטחון בקשר,. בטחון רגשי הוא מרכיב חיוני בכל מערכת יחסים קרובה ואינטימית המאפשרת צמיחה. 

תחושת בטחון רגשי מעניקה נינוחות פנימית. מאפשרת להיות אותנטיים, לומר מה מרגישים, לדבר על הטוב והפחות טוב, מבלי לחשוש שאנו ביקורתיים ומבוקרים, שיפוטיים ושופטים, פוגעים ונפגעים. 

באופן טבעי אנו מגנים על עצמנו מפני רגשות כואבים ומכאיבים הנובעים מביקורת, דחייה ואשמה. הגנה זו היא סוג של קיר בלתי נראה ההופך למכשול שאיננו עביר המאפשר התמסרות לקשר, לשיח  בטוח ופתוח.

אדם המרגיש בטחון בקשר, איננו צריך להתגונן מהרוב פתוח וזורם. הקשבה עקבית והתייחסות חיובית, מאפשרת להירגע ולהתחיל לבנות אמון. לסמוך על האחר משמעו שיש לו יכולת וכוונה לראות מי אנחנו באמת, לשמוע ולהבין אותנו. אפשר לתת אמון – גם אם לפעמים האחר או אנחנו נכשל.

מערכת יחסים בטוחה ולא הגנתית היא לתת לאחר את מה שאנו עצמנו רוצים וצריכים. אהבה מבקשת שיתוף, הרחבת עצמנו אל עולמו של האחר באופן המאפשר  להרגיש אותנו רגשית. ליהנות מ"ריקוד" זוגי קרוב, דורש שני אנשים מודעים לעצמם, פחות מוגנים, כנים עם עצמם וזה עם זה.

אחת הברכות בזוגיות כזו היא התחושה שמותר לנו להיות עצמנו. ליהנות מחיבור מיוחד ומהרגשה שמקבלים אותנו על המורכבות שבנו. כשמרגישים בטוחים להיות פגיעים זה עם זה, מביעים את מה שמרגישים ורוצים, לא חוששים מביקורת, מבט מזלזל, ביטול או דחייה.

בטחון בקשר מחייב אמירת אמת ושמירה על הסכמים. אינך יכול להרגיש בטוח עם אדם שמעשיו אינם עולים בקנה אחד עם דבריו. כאמור, אמינות, פתיחות ואוטנטיות הם הבסיס לביטחון בקשר.

ברור לנו, שאין אף אחד מושלם. הרבה יותר קל לראות את הפגמים של האחר ולא את שלנו. גם במערכות יחסים טובות, יכולה להתרחש הפרת אמון. אבל, אצל אנשים במערכת יחסים טובה, ניתן להחזיר את הביטחון הרגשי אם שני האנשים ימצאו את האומץ והנכונות להתמודד עם הפרצה באמצעות דיאלוג פתוח ולא הגנתי.  יתכנו זמנים בהם לא נחוש בטוחים רגשית בגלל פצעים אישיים אשר נגרמו במערכות יחסים בעבר – בין אם במשפחת המוצא או בקשרים אחרים.

במידה ולעולם לא ניקח את הסיכון לחשוף את מחשבותינו, רגשותינו ורצונותינו, לא נאפשר למערכת היחסים להעמיק. חשיפת רגשות אמיתיים מאפשרת לבדוק אם מרגישים בטוחים רגשית בקשר, כדי להמשיך להיות גם פתוחים ולעיתים גם פגיעים. 

קל יותר לאהוב אדם מאשר להרגיש אינטימי איתו. אינטימיות דורשת ביטחון רגשי. כשאנו עושים את העבודה הפנימית והחיצונית הנחוצה לבניית בטחון במערכת יחסים, אנו עשויים לפתור את התעלומה של מה אנחנו צריכים באופן אישי,  כדי להרגיש קשר רגשי ועמוק, עם מישהו שאנו אוהבים.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי