כיצד רגישות ייתר פוגעת באיכות החיים ומה עושים?

האם אמרו לך פעם אנשים, שבעצמם לא מאוד רגישים לאחר,  שאתה "רגיש מדי" או "אתה לא צריך לחשוב כל כך הרבה", "נעלב סידרתי"…? רגישות איננה תכונה רעה, אנשים רגישים הם לעיתים קרובות אמפתים ויש בהם חמלה לאחר. מאידך, רגישות ייתר מתויגת כתכונה שלילית. תכונה זו איננה בהכרח שלילית, אבל היא מביאה עימה עוצמות רגשיות ואתגרים לא מעטים ביחסים בינאישיים וחברתיים.

אדם עם רגישות יתר עלול להיעלב ולהיפגע בקלות יחסית, מאנשים שאינם מתכוונים לפגוע או להעליב,  אלא לומר  משהו  ממקום טוב. אדם רגיש במיוחד עשוי להגיב בקיצוניות  לנוכח מתח או קושי ביחסים, בעיקר כאשר התגובה מנגד מתפרשת כביקורתית ותוקפנית. יחד עם זאת, להיות אדם רגיש איננו אומר בהכרח שאתה מדמיין מניעים שליליים אצל האחר, לעיתים אכן ישנם מניעים שליליים והתגובה בהתאם. חוויות עבר שליליות עלולות לגרום לדריכות וזיהוי אנשים כשליליים – בצדק ולעיתים שלא בצדק. זו איננה בהכרח חולשה, אלא מערכת הגנתית.

כאשר לומדים לנהל את התכונות הייחודיות של רגישות ייתר, הן יכולות להפוך לחוזקות. לשם כך עוזר להבין עם מה מתמודדים, בין אם אתם עושים זאת בעצמכם או מנסים להיעזר באחר. בין אם מודים בכך ובין אם לא, אנשים רבים בסביבתנו מתנהלים בתוך רגישות רבה,  גם כאלה  המנסים להסתיר את רגישותם באמצעות מנגנוני הגנה עמידים של ריחוק וניתוק לדוגמה.

לחץ חברתי, הוא סוגיה המעסיקה את מרבית האנשים. אצל אנשים רגישים לחץ כזה יכול להיות עוצמתי שבעתיים. אנשים אלה רגישים מאוד ונוטים "לאמץ אל ליבם" את הצרכים והרגשות של האחר ומתקשים לאכזב אחרים. אתגר ענק עבורם הוא ללמוד להגיד לא, לעיתים הם מרגישים שאינם יכולים לעמוד בדרישותיהם של האחרים, אבל מצד שני אינם יכולים לאכזב את סביבתם הקרובה. הם המבקרים הגרועים ביותר של עצמם, עשויים לחוש אחריות לאושרם של אחרים, או לחשוש לגרום לאחר רגשות שליליים. הם ערים מאוד למצב רוח של האחר וחוששים שהם הגורם. גורמי הלחץ היומיומיים נחווים על ידי הרגישים בתסכול ייתר.

ביחסים זוגיים הם עלולים להרגיש אשמה משום שאולי הם אלה שיכולים היו לפתור את הדברים, בעוד הצד השני עשוי להרגיש שאין יותר מה לעשות, לתקן ולשנות  וממשיך הלאה. אובדן עלול להחוות באופן עוצמתי ולהיות מלווה במחשבות חזרתיות. הם המבקרים הגרועים ביותר של עצמם, חיים עם ספק עצמי. זוכרים טעויות שעשו יותר מאחרים. לרוב מדובר באנשים פרפקציוניסטים, עם מודעות ייתר להשפעות הלחץ עליהם.

מה עושים? החדשות הטובות שיש דברים שניתן לעשות כדי להקטין את הרגישות, כמעט בכל סיטואציה, גם אם נפגע לזמן מה. לא תמיד יכולים לשלוט על מה ומי עומד לפנינו, אבל יש לנו בחירה באופן בו אנחנו עומדים בפני האחר, לבחור את הגישה אם עומדים בפני איום או אתגר. לדוגמה: מתבוננים בסיטואציה ובודקים אם פרשנו את הדברים נכון, האם אתה יכול לחשוב פרשנות אחרת, מיטיבה למצבים בהם אתה נפגע, מרגיש איום וביקורת. שאל את האחר למה הוא התכוון, בדוק עם עצמך באיזה מצבים אתה פגיע יותר ומי אתה נפגע בעיקר.  

מחקרים מראים שהציפייה במשהו כאתגר, מסייע לגייס משאבים פנימיים ולהביא את הסיטואציה לסוג של פרדוקס (אפילו מצחיק) מסייעת להתגבר ביתר קלות. בעוד צפייה בסיטואציה כאיום יכולה להוביל ללחץ, מתח ורגישות ייתר.

לעיתים נכון להתרחק מאנשים "זוללי אנרגיה" חיובית, הדורשים  משהו שאינך יכול לספק להם או גורמים להרגשה רעה. לומדים להגיד "לא" לדרישות שאינך מרגיש שאתה יכול לעמוד בהן, ולהרגיש בסדר עם הסירוב וליצור סביבה מכילה לחייך. צור חברויות, קשרים וחוויות חיוביות וחדשות. מעל לכל, למד מי, מתי, איזה מצבים  ומה מעורר ומפעיל בך מתח ולחץ ולמד להימנע מהם.

לסכום, אם אינך יכול לעזור לעצמך או להיעזר באחרים, פנה לטיפול. קיימים היום סוגי טיפול אשר מסייעים בהתמודדות עם רגישות ייתר. טיפולים ממוקדים אשר הוכחו כיעילים. קיום ברגישות ייתר משמעותו איכות חיים פחות טובה, כאשר ביכולתך לחיות באיכות חיים טובה יותר.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי