חיפוש אחר קבלת הכרה (validation), אישור ותוקף מאחרים.

מרביתנו זקוקים לאישור והכרה (validation) שהרעיונות, הבחירות, ההישגים, המעשים והדעות שלנו יתקבלו על ידי הסובבים אותנו. אחרי הכול, מה הדבר הראשון שאנחנו עושים כילדים כשאנו משיגים משהו? אנו מחפשים את ההורים  לספר להם, על מנת יכירו ויאשרו את ההישג. אישורם של ההורים הוא המקום הראשון בו האישיות מתחילה להתגבש.

"אישור" ואימות הם למעשה מתן תוקף  לחוותיו האחר. אישור והכרה עצמית היא היכולת לזהות ולהכיר בחוויה פנימית של עצמך, ללא צורך באחרים שיכירו ויאשרו.

חלק מהיותנו תלויים זה בזה הוא גם צורך טבעי  ש"יראו" אותנו. אנו זקוקים לאחר כאשר מתעורר ספק והאחר ישלים עבורנו וירגיע את מקום הספק.  אין זה משנה עד כמה נהיה עצמאים, בזמנים ובתחומים מסוימים, אנו זקוקים להכרה ואישור גם מאחרים.

עבור אנשים רבים, חיפוש אחרי אימות, הכרה  ועידוד הם פעילות יומיומיות. על פי היררכיית הצרכים של מאסלו (תיאוריה בפסיכולוגיה), בטחון, השתייכות/אהבה והערכה הם מרכיבים חיוניים במוטיבציה האנושית. דוגמה טובה לצורך באימות אלה הן הרשתות החברתיות – הלייקים והשיתופים של פוסטים ותמונות,  בתקווה לקבלת אישור ושיתוף של חברינו. לעיתים העדר תגובה, תגובה שלילית ואף גרוע מכך – יכולים להביא למצבים רגשיים כואבים. סכנה עלולה להתקיים כאשר אנו מסתמכים באופן בלעדי כמעט, על הרשתות החברתיות כמקור להכרה ואישור.  כל עוד אינך רואה ברשתות החברתיות  הרחבה של זהותך ונכנס לאובססיביות של  לייקים ושיתופים, אתה מסתדר בסדר עם המדיה.  לעיתים קרובות המדיה היא מקור פרנסה  וזהו סיפור אחר ונוסף.

כאמור, הסכנה היא כאשר נוצרת תלות בצורך לאישור ואימות, העלול להתפתח לצורך קיומי, המשפיע על הבחירות היומיומיות, להתנגשות עם הערכים, התפיסות והרגשות.  מאבדים  את היכולת לסמוך על עצמך, לאבד את הביטחון במעשייך, רגשותייך ומחשבותיך. כך קורה שאדם ימנע מעשייה ללא הכרה ואישור (validation)  מהסביבה.

כיצד משנים? צעד יעיל לשבור את הצורך באימות מאחרים מתחיל בהבנת סוג האימות שאתה מחפש וזקוק לו: האם הצורך הוא אימות באמצעות המדיה החברתית? האם חשוב לך לשמוע שאתה חלק מקבוצה, הטוב ביותר בעבודה, בן זוג מעולה, הורה נפלא, חבר נהדר וכו'?

למד להכיר מתי אתה מתעורר הצורך לאימות ואישור ממקורות חיצוניים. כאשר אתה מכיר בהתנהגות זו, אפשר ללמוד לבחור אופציה יעילה יותר, לשבור את המעגל ולסמוך על עצמך ועל האינטואיציות שלך. למען הסר ספק, מותר להתייעץ, לשמוע דעות נוספות, לבקש אישור ותוקף למה שאתה מרגיש וכמובן לשמוע דעות ופרשנויות אחרות. אך בסופו של דבר הדברים צריכים להתגבש אצלך מבפנים.

היה קשוב, התבונן על מעשייך ומחשבותיך באופן אובייקטיבי ככל שאתה יכול, בחן את הדברים, חפש דרך לשינוי ושיפור את מה שאתה חושב כטעון שיפור. למען האמת, רובנו יודעים באופן כמעט אינטואיטיבי, מתי אנו פועלים נכון ומתי פחות. כאשר ישנו ספק ביחס לנושא  משמעותי, היוועץ באחרים, הקשב  והחלט בעצמך מה נכון לך.

מדובר בהליכה על חבל דק  בין הקשבה לדעתם של אחרים, לבין קבלת החלטה עצמית. שאל  את עצמך אם אתה תלוי לחלוטין במה שאחרים אומרים לך, בהתאם לתשובה, נסה לערוך שינוי. במידה ואתה זקוק להכרה ואישור, בקש אותה מאנשים הקרובים אליך ומכירים אותך היטב.   לעיתים פונים לאנשים אותם מעריצים ומעריכים כדי לקבל הכרה, בעוד אלה אינם יודעים מספיק אודותייך והם עשויים להגיב מתוך עולמם  ללא חיבור אמתי לעולמך.

הצורך בהכרה ואימות איננו דבר שלילי. ההיפך הוא הנכון – מדובר באינטראקציה, הרחבת המחשבות, הפרשנויות והאפשריות לכוון יצירתי ומגוון.  הדברים הופכים לבעייתיים רק כשהם הופכים למוקד של כל דבר שאתה עושה.

שינוי  הוא החלק הקשה ביותר בפאזל. לפעמים כדאי לפנות לאיש טיפול שיסייע בידך לערוך שינוי.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי