התמודדות עם אכזבה.

אי אפשר להימנע ולמנוע מאנשים ומעשים מאכזבים. אנחנו בני אדם ודברים מתרחשים. למעשה מה שניתן לעשות, הוא להחליט כיצד תתמודד עם הדברים.

בכל גיל אכזבות עשויות להתרחש  – הורים שאכזבו, מורים שלא התייחסו כפי שציפית, חברים הפנו לך עורף, ללא כל סיבה. מאוחר יותר: אדם קרוב שסמכת עליו הפר את אמונך, פיטורין ממשרה שאהבת והשקעת בה, מערכת יחסים הדדית שאכזבה, האמנת במישהו שישמור עליך והוא לא וכו'. רק מי שלא מצפה לדבר, לא יתאכזב לעולם.

האם קל ופשוט לחיות ללא ציפיות או לנווט את עצמך כך שלא תחווה אכזבה כמעט אף פעם? לא פשוט עד לא אפשרי. בוודאי שהיית רוצה להצליח בדרך סלולה וללא מהמורות, למצוא את האדם שלא יאכזב, את "האחד הנכון", למצוא את קריירת חלומותיך וכו'.  לצערנו, לרוב זו לא התמונה. תמיד קיים פער בין הנחות וציפיות לבין המציאות, למעשה בין הפנטזיה למציאות. 

מה קורה בתוך פער זה? נכנסים לתוך הפער ההיסטוריה, ניסיון האישי, המורשת המשפחתית,  הפרשנויות, התגובות הרגשיות והמעשיות.  שבר עלול להיווצר כאשר הפער בתוכנו גדול. האדם עלול להרגיש נבגד ומרומה. הוא לא מצליח לסלוח לאחר ולעצמנו שהאמין.

אדם  המכוון לציפייה שחייו יעברו רק בטוב, ללא אכזבות, המניח שיכול להגיע למה שמצפה ובקלות – יתאכזב קשות כאשר הצפייה לא מתממשת וההנחה שלו נמוגה. האכזבה יכולה להיות קשה ואף לעורר תגובה דיכאונית ותחושת נבגדות.  לא כולם יכולים אחרי אכזבה גדולה, לנער אותה מעליהם ולהתחיל מחדש.

אבל האפשרות להישאר ולהיתקע  באכזבה, איננה טובה. חשבו, האירוע קרה, עבר. אין לך יותר יכולת השפעה עליו,  ולשנות אותו. אתה בהחלט יכול להרהר בנושא ולשחזר את הדברים הלוך ושוב,  שהיית צריך/יכול לעשות, אולי היית עושה אחרת אם הנסיבות היו שונות. מחשבות חזרתיות אלה הן מתכון לתקיעות באכזבה, העלולה להביא לשברון לב.  

 דברים העשויים להקל על האכזבה בעבר בהווה ואף בעתיד (מטבע החיים והדברים):

  • עובדה שאכזבה קורית לכולנו וגם לך. כשר  עושים נורמליזציה לדברים, הדבר עשוי להועיל. כנראה שאין אדם העובר את החיים ללא אכזבה; ישנן אכזבות גדולות יותר מאחרות, אבל בסופו של דבר כולנו חווים אכזבה.
  • כאשר האכזבה רצינית, במקום להיתקע ללא הגבלת זמן, התחל למסגר (Reframing) מחדש את האכזבה, במסגרת אובייקטיבית יותר. נסה להתבונן על המצב כמו עיתונאי מדווח, לנתח את הדברים ולהפריד בין הרגשות לבין העובדות אותן חווית. שאל עצמך האם ישנן אפשרויות נוספות? מה ביכולתך לעשות כדי גם לחוות את האכזבה וגם לפעול לשינוי, לפתוח עצמך לפרשנויות נוספות ולהמשיך בפעולה. עשייה מסייעת להחזיר חלק מהכוחות. 
  • שנוי דיבור עצמי. למילים יש משמעות והשפעה על מצב והלך הרוח. כשהאדם משתמש במילים קשות כמו "זה הדבר המאכזב היותר שקרה לי בחיים…", המחשבה לא מניחה וממשיכה ללוות. שינוי לשפה מחזקת ומעבר לשפה מעשית ולפעולה, עשויים להוות מאיץ לשינוי השיח הפנימי לעשיה ומחשבה חיוביים יותר.
  • יצירת תוכנית פעולה והתקדמות, חשובים בעיקר כאשר  מרגישים תקועים וללא יכולת תזוזה. התחל בקטן, ללא תוכניות גרנדיוזיות. בשלב ראשון, הצב מטרות ברות השגה המקנות בטחון (חלקי או מלא). חווית הישג עשויה להשפיע על המחשבה הרגשות ובניית אמון עצמי של מסוגלות.

החיים ממשיכים לאתגר ולבחון אותנו, לגרום מידי פעם לאכזבה – גם אם ננסה בכל הכח להימנע מכך.  לכן, המשך לחדד את כישורייך, לתרגל את השלבים השונים ואם אתה מרגיש תקוע – לבנות תוכנית פעולה מעשית. זכור כי מדובר באכזבות קטנות וגדולות של החיים. כאר חווים תגובה קיצונית לנוכח אכזבה המתרחשת בתוך החיים, מומלץ לפנות לעזרה ותמיכה.

אהבתם? הצטרפו לדף ועקבו אחרי: https://www.facebook.com/havaosMSW

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי