השפעת רגשות על קבלת החלטות

כשאתה עומד בפני החלטה משמעותית, האם אתה הולך עם תחושת הבטן או עושה רשימה מושכלת ומדוקדקת של יתרונות וחסרונות?
שימת לב לאינטואיציות ורחשי הלב, יכולה להיות דרך מעולה להתכוונן לרצונות אמיתיים. יחד עם זאת, גם כאשר חושבים שההחלטות מבוססות על היגיון ושכל ישר, הן לרוב מועברת דרך מסננת רגשית.
באמצעות הבנת האופן בו רגשות משתלבים בתהליך קבלת ההחלטות, אנו יכולים ללמוד למצוא את האיזון בין תבונה לאינטואיציה, בהתאם לכך לעשות בחירות שישרתו אותנו באופן מיטבי.
כיצד רגשות משפיעים על קבלת החלטות?
רגשות נוצרים כאשר אנו מפרשים (באופן מודע או שלא) את הנעשה סביבנו באמצעות זיכרונות, מחשבות, תפיסות עולם ואמונות. אמצעים אלה מפעילים ומשפיעים על החלטותינו ורגשותינו בהחלטות שנקבל.
דוגמה: אנשים הסובלים ממצב רוח ירוד, חוסר בטחון ומעורערים רגשית יטו להישאר באותו מקום שלא בהכרח טוב להם בו. הם יסתפקו במה שיש וימנעו משינוי. או שיעשו החלטה שאיננה תמיד בטובתם – העיקר לא להישאר עם הדילמה שבקבלת החלטה.
רגשות יכולים להשפיע לא רק על אופי ההחלטה, אלא על מהות קבלת ההחלטה. כעס עלול להוביל לחוסר סבלנות ולקבלת החלטות אימפולסביות. מדובר בנטייה אנושית. החלטה אימפולסיבית נוצרת כתגובה מהירה לאירוע מעורר רגשית, תוך אמונה אופטימית ש"יהיה בסדר". דהיינו, קודם נגיב ואחר כך נסתדר עם התוצאה. יש המתקשים למצוא דרך תגובה יעילה בזמן אמת. הם זקוקים להרגעה מידית, מבלי לקחת בחשבון ולשקול את ההשלכות והתוצאות העתידיות של התנהגותם.
מאידך, אנשים הפוחדים לקבל החלטה, עלולים למוסס ולדחות את החלטותיהם באמצעות דחינות אין סופית, צורך בביטחון מוחלט שעשו את ההחלטה הנכונה וזהירות ייתר. קבלת החלטה, אם בכלל, תהיה מלווה בהתלבטויות והתחבטויות, לאורך זמן.
בתהליך קבלת החלטות, לתחושות הבטן והאינטואיציות תפקיד מאוד משמעותי. האם יש צורך להתעלם מהן? ממש לא. הקשבה לאינטואיציות חשובה מאוד, הם עשויה להגן עלינו. לפעמים האינטואיציות ותחושות בטן, אומרות שצריך "לברוח" כאן ועכשיו מפני סכנה. אם מתעכבים לחשוב המחיר עלול להיות כבד. ישנם מצבים שהאינטואיציות הפנימיות שלנו מצילות אותנו. כמו כן, לשמש כהגנה מפני סכנה או מניעה מחזרה על טעויות עבר.
במצבי חירום, אנו זקוקים ליכולת זו משום הצורך להחליט כאן ועכשיו. עשויה למנוע מצב בלתי הפיך.
בקצה השני של הקשת, נמצאים אותם האנשים שאינם יכולים לקבל החלטה גדולה כקטנה. הם ישקעו במחשבות חוזרות ונשנות לגבי כל החלטה, לא יסמכו לא על ההגיון ולא על האינסטינקטים שלהם. בהרבה מקרים, יבקשו שאחרים יעשו עבורם את ההחלטה, מהפחד לקחת אחריות על החלטתם.
החלטה המובלת על ידי רגש עשוי להיות בה חמלה וחשיבה על האחר. חשוב להקשיב גם לאינטואיציות ולרגשות בכל הנוגע לקשרים בינאישיים, קריירה ועבודה.
לרגש וגם להיגיון יש תפקיד בקבלת החלטות נכונות. כאשר אנו מבינים מהיכן נובעים הרגשות, נתחיל לשים לב כיצד הם משפיעים על החשיבה וההתנהגות, להתבונן בדרך בה אנו מקבלים החלטות, ללמוד לבצע בחירות טובות יותר.
 
 

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי