השפעת גירושין מאוחרים על המשפחה

בעבר נישואין נמשכו זמן רב יותר, כך הסיכוי להיכשל היה נמוך יותר.  כיום, בני חמישים ומעלה מאתגרים את נושא הנישואין. קיימת נטייה הולכת וגוברת לגירושין אחרי גיל חמישים וככל שמתבגרים ומזדקנים. במחקרים נמצא כי במהלך שני העשורים האחרונים, מה שמכונה "גירושין מאוחרים" הוכפל בקרב בני ה- 50 פלוס ופי שלוש בקרב בני למעלה מ-60.  

על ילדיהם המבוגרים של זוגות אלה להתמודד עם שינוי בדינאמיקה המשפחתית. השינוי שההורים עושים, חל במידה רבה גם עליהם, למרות שהם מבוגרים וחיים במשק בית אחר. חשים בנטל שמגיע גם אל פתחם, חלק מהאחריות נופלת גם עליהם. ישנו שלב בחיים בו הילדים המבוגרים מאמינים שהדאגה היחידה להוריהם, היא עתידית ובתחום הבריאות. כל השאר מסודר, להורים יש אחד את האחר. החלטה של הורים מבוגרים להתגרש, משנה את האיזון המשפחתי.

ההורים רבים נוטים לחשוף את ילדיהם לאינפורמציה שלא הגיע אליהם  קודם – דבר העלול ליצור מתח בגבולות שבין הורים מבוגרים  לילדיהם המבוגרים.  מצופה מהם להפוך מקור תמיכה רגשי ובמצבים מסוימים גם כלכלי, תמיכתי.

לנושא הכלכלי יש חלק מרכזי במהלך גירושין בכלל ומאוחרים בפרט. כספים וחלוקת רכוש אשר נצבר  עלולים להיות מורכבים לטיפול, בעיקר כאשר לאחד מבני הזוג מאותגר בניהול הכספים. כך שההתנהלות הכלכלית נשארת, באופן בלעדי בידי אחד מבני הזוג. לא אחת זו הסיבה לגירושין. לא אחת ישנה תחושה של התעללות כלכלית והסתרת משאבים משותפים.

לכאורה נראה כי ילדים מבוגרים מתמודדים היטב  עם השינויים של גרושי הוריהם. בהתחלה נראה שההורים "בסדר" עם החלטתם להתגרש, מלווה  בתחושת הקלה. מאידך, חגים ואירועים משפחתיים, עלולים ליצור תפנית  – הסיטואציה הופכת למורכבת יותר. מסורות משפחתיות משתנות ו/או נעלמות.

ילדים מבוגרים נחשפים  למידע  אישי ואינטימי של הוריהם, לסיבות אומללותם בנישואין.  מידע אשר בעבר, לא לקחו בו חלק. ילדים בכל גיל ומצב, רוצים להמשיך להיות מוגנים ולדעת פחות. עודף מידע הופך להצפה ובלבול רגשי.

יש וסוגיית ההורים מתנגשת עם קונפליקטים אישיים ומשפחתיים של הילדים עצמם.  גרושי הורים מבוגרים  עלולים לגבות מחיר כמו: עומס, פיצול, נאמנות כפולה ועוד.

לכן, חשוב להימנע משיתוף יתר של ילדים, גם כשהם מבוגרים,  לחפש אנשי סוד אחרים, לפרוק ולעבד איתם רגשות. ורק כאשר אין מוצא לשתף את הילדים באופן שאינו יוצר נאמנות כפולה ושנויה במחלוקת.

סיבות רבות לגירושין בגיל מבוגר. החל מתסמונת הקן המתרוקן – אחרי צאת הילדים מהבית, לא נותר כמעט דבר בין בני הזוג. תוחלת החיים התארכה ואנשים רוצים לחיות טוב יותר את המשך חייהם. ניצוץ שהיה פעם ובשלב מסויים הבינו שאין שום דבק המחבר ביניהם ועוד.

בגידה היא סיבה נוספת לגירושין בגיל מבוגר. יש בה פחות בושה ומבוכה, אתרי היכרויות הופכים לנגישים ויעודים לכל טווח גילאים, לזוגיות זמנית או קבועה. 

מפסיקים להירתע מרעיון הגירושין,  מאמינים שביכולתם למצוא אושר. נישואים רבים מתפרקים כאשר אחד מבני הזוג מעמיד את צרכיו והרגליו מעל צרכי האחר, המשפחה והזוגיות.

כאמור, ישנן השלכות רבות לגירושין מאוחרים, על  המשפחה כולה: צורך בהסתגלות לשינוי המבנה המשפחתי, הדינאמיקה והקשרים עם כל אחד מההורים, שאינם יחידה אחת יותר. הסתגלות לפיצולים ולעיתים סכסוכים בין ההורים ובתוך המשפחה. קואליציות ומשולשים אשר עלולים להתהוות ועוד. קושי נוסף נוצר כאשר אחד מההורים יוצר זוגיות חדשה והאחר נשאר ללא. כמו כן, פעמים רבות קשה לילדים, גם כשהם מבוגרים, לשמוע אודות הדייטים והקשרים הרומנטיים שההורה מנהל.

להיבט הכלכלי עשויה להיות השלכה על המשפחה כולה. לדוגמה: חלוקת נכסים ורכוש אשר שנצבר במהלך הנישואין ועליו להתחלק בין ההורים. התוצאה עלולה להיות ירידה ברמת ואיכות החיים של ההורים. נדרשת התאמת רמת החיים למצב משתנה, סיטואציה שיש לה השפעה גם על הילדים.   גירושין עלולים להיות קשים ומתישים, עבור כולם. אבל גם מקור להעצמה ושינוי חיובי משמעותי, בעיקר אחרי נישואין ארוכים. הצטרפות לקבוצת תמיכה, פניה לטיפול, פניה לעזרה מקצועית בנושאים הכלכליים השונים יכולים לסייע לאורך כל התהליך

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי