האם מערכת יחסים מרחוק יכולה לעבוד?

בנסיבות מסוימות או מלכתחילה, אנשים מוצאים עצמם מנהלים מערכת יחסים במרחק קילומטרים רבים. יחסים מרחוק עשויים להיות קשים, אבל הם אפשריים. כאשר ישנו קשר רגשי איתן ובטוח, מאמץ ומסירות עשויים לעזור לצלוח את התקופה.  זוגות אשר לא צולחים את המרחק מאמינים שהוא הגורם לקשיים. במציאות, כאשר מערכת היחסים איננה יציבה, ביסוד הקשר היו כבר סדקים עוד לפני שבני הזוג החליטו לצאת למסלול היחסים מרחוק. כאשר הבסיס איננו יציב, הדבר החשוב ביותר הוא לתקן את הבסיס. אחרת, המרחק עלול רק להחמיר את הדברים.

חרדת פרידה ביחסים מרחוק, הוא אחד האתגרים הנפוצים ביותר. חרדה  שכיחה כאשר האדם שאתה אוהב לא נמצא פיזית.  באה לידי ביטוי בתחושת דאגה ופחד עזים, או אוסף של דפוסי חשיבה אחרים שאנשים חווים כשעליהם להיות בנפרד. עם זאת, ניהול תרחיש זה של חרדה מצריך מיומנות שיש לפתח ולטפל אם מתכוונים להינות ממערכת יחסים בריאה לצד שקט נפשי.

ישנם זוגות  שעבורם המרחק הוא אבן יסוד למערכת יחסים טובה, בריאה וחזקה. המרחק שומר על  על געגועים  ותשוקה ההדדית. התקווה שהמרחק הוא זמני, מעניקה כוח להתנהל ולהתקיים בתוך המרחק. בנוסף, זוגות יכולים לשרוד את המרחק כשיש אופק, מטרה ויעוד משותף.

  • אנשים הנמצאים ביחסים בריאים מרחוק, לומדים כישורי תקשורת טובים – להקשיב ולהעביר מידע ביעילות. למזלנו,  אנו חיים בעידן בו  ישנם אמצעים חסרי תקדים לתקשר.  חשוב שלשני הצדדים יהיו ציפיות מציאותיות בכל הנוגע לתדירות התקשורת ושהדברים יהיו אפשריים, לאור המרחק והתנאים. המציאות לא תמיד מאפשרת להיות עם מישהו כל שעה בכל יום. שמרו על קשר קבוע (יומי) אך רצוף. היו מסונכרנים,  תוך גמישות ונכונות להיענות בשעה שאחד הצדדים זקוק לשני.
  • תכננו יחד את לוח הביקורים והמפגשים תוך התחשבות בצרכים  של כל אחד מהצדדים. תכנון מראש, מבטיח אורך נשימה בידיעה מתי עומדים להיות יחד ומתי לא.  מסייע  ליצור קצב לזוגיות המאפשר לתפקד טוב יותר כשאינכם עם בן הזוג.

תכנון מאפשר לצדדים להתמקד ביעדים של עצמו, לאמץ עצמאות ללא נוכחות רציפה של בן הזוג.  

  • היו  "שם" גם כשאינכם יכולים להיות בפועל.  מחקרים גילו כי שביעות הרצון הגדולה ביותר קיימת בזוגיות, כאשר ישנה הענות, אמפטיה, הכרה והקשבה לצרכים הרגשיים של כל אחד. בליבה של זוגיות  עומדת שאלה מרכזית "האם תהיה שם בשבילי?".  הדברים אינם פשוטים ביחסים מרחוק, אבל  אפשריים גם אם לא ניתן להיות נוכח פיזית, אפשר להיענות לצורך גם מרחוק. חיבוק יכול להיות פיזי, אבל לא רק. הפכו את הזמן יחד לדבר החשוב ביותר לכם. תשומת לב והתייחסות לאירועים משמעותיים חשובה, גם  כשאינכם יחד  פיזית.
  • כנות היא חלק חשוב בכל מערכת יחסים, על אחת כמה וכמה במערכת יחסים מרחוק.

ספקות, חוסר בטחון וקנאה עלולים להתגבר במערכות יחסים למרחוק. הבעת רגשות אהבה והערכה מסייעים למזער את הרגשות השליליים. כשלא מרגישים בטוחים, חשוב לדבר על כך.  ביחסים בטוחים, היחסים מתעצמים, בריאים  ומקדמים את האינטרסים המשותפים.

  • מצאו דרך לבלות יחד כשתם רחוקים גיאוגרפית.  היו יצירתיים. ניתן לראות סרט זהה בו זמנית, לאכול  יחד כשכל אחד במקומו שלו וככל שהדמיון שלכם הולך אליו ונוח  לשני הצדדים.  .
  • מצאו דרך  לטפל בנושאים חשובים מרחוק ובאופן אישי. בין אם גרים יחד ובין אם מרחק מפריד, על זוגות  ללמוד דרכים בריאות לדבר ולפתור קונפליקטים. הבעיות עשויות להתעצם  אם מתעלמים מקשיים מעשיים ורגשיים.  חוסר התייחסות עלול להיגרר למצב בו מערכת היחסים תעלה על שרטון, בעקבותיה לפיצוץ ולפרידה.
  • התמקדו בהיבטים החיוביים של יחסים מרחוק. להיות בנפרד ממישהו שאתה אוהב יכול להיות קשה מאוד. אבל במקום בו אינך יכול לשנות  את הנסיבות, אפשר לשנות את הגישה וההתייחסות לדברים.
  • כשהזמן מתאים, גבשו תוכניות עתידיות למיזוג העולמות. בשלב מסוים יש לעצב תוכנית לחזור להיות יחד ברצף. כשמסכימים לקשר מרחוק ודאו שהתוכניות כוללות  את השלב חזרה,  בזמן  הנכון עבור שניכם.    

עד כמה שנראה מתסכל להיפרד, נסו לחשוב על דרכים בהן מערכת היחסים הרחוקה תורמת לחיזוק הקשר ולשימור התשוקה.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי