דעת אחרים עלייך, איננה מגדירה אותך.

האופן בו אנשים רואים אותנו הוא חיוני להשרדותנו ולרווחתנו הנפשית. עם זאת, בטרם  מפנימים את נקודות המבט של אחרים עלינו, חשוב לבדוק אותן תוך שימת לב למה שנאמר ומה ניתן להפיק מהן, מתוך הבנה ומודעות. חשוב,  בעיקר, לעשות זאת כאשר הדברים עלולים להשפיע לרעה על התפיסה העצמית שלנו.

בני אדם אינם נולדים עם תחושה של ערך עצמי. ערך עצמי חיובי נרכש, נבנה ומתגבש בילדות באמצעות קשר ראשוני ומשוב מההורים ו/או מבוגרים משמעותיים אחרים. מקור נוסף וחשוב לתחושת ערך הינו קבוצת השווים (בני אותו גיל ואותו סטטוס חברתי) והיכולת ליצירת  קשר עמם. הערכה עצמית נבנית  כתוצאה מהבנה  והערכה אמיתית וכנה של הכישורים והיכולות .

כדי להימנע מהערכה  עצמית שאינה מותאמת ותואמת את המציאות ובכדי למקסם את יכולותיו,  אדם זקוק למשוב ועזרה מאחרים. לכן, לעיתים יש צורך בקבלת עזרה מחברים המעריכים את דעתם,  ממומחים שונים וממקורות המבינים בתחומים שאיננו בקיאים בהם.

במערכות יחסים אינטימית, יחסו ודעתו  של בן זוג היא חיונית כדי לנווט את הקשר למקום בו נמצא איזון במערכת היחסים, בתנאי שלא מדובר בביקורת הרסנית ופוגענית שבה לא מתאפשר שיח ראוי.

כאמור, קשר עם אחרים חיוני לאדם במובן הרגשי והחברתי. אנשים קרובים עשויים לתרום  לנו זווית ראיה נוספת אודותינו, כזו הנסתרת או מוכחשת וחשוב לראותה.  כל זאת  כמובן בתנאי שאנו סומכים עליהם ועל דעתם הכנה והישרה, והם אינם מביעים את דעתם ממקום שיפוטי.   במערכות יחסים,  כדי לשמר ולחזק  תחושת ערך ובטחון, אדם זקוק למשוב חיובי מהסביבה המשפחתית-חברתית.

במקביל חשוב לזכור כי דעתם של אחרים איננה מגדירה אותנו. לדוגמא: אם מישהו מסתייג מהסגנון שלך או מהאופן בו אתה מבטא את דעתך, אין זה אומר שיש בך משהו שלילי. חשוב לא להיכנס לעמדת התגוננות, אלא לחשוב אם יש משהו במה שהאחר אומר, לעשות הערכה אמיתית וכנה (בינך לבין עצמך), לבדוק את תקפות הדברים ולראות אם יש משהו הדורש עריכת שינוי.

כשאנו בודקים מסר שלילי מהאחרים, יש להביא בחשבון:

  • קשר עם אחרים משמעותיים חיוני לתחושת הערך העצמי, להישרדותנו ולבריאותנו הנפשית והפיזית.
  • תגובות שליליות וביקורתיות עשויות, בסופו של דבר,  להיות מועילות בשיפור התנהגות, תקשורת וקשרים עם אחרים.
  • הקשב באופן כנה ופתוח למשוב של האחרים. בדוק האם ייתכן שיש משהו בדבריהם (ולו הפעוט ביותר), הראוי להילקח בחשבון ואולי אף לשנות.
  • הגב בצורה לא הגנתית ו/או תוקפנית כלפי מבקרים ושופטים. תגובה מקבלת של הביקורת עשויה לתרום לתחושת הערך שלך.
  • המנע מלהתייחס לאמירות הפוסלות את אישיותך. נקודת מבט של אדם אחד איננה מכתיבה את המציאות.
  • זכור שנקודת מבט של אדם אחר אינה יכולה להגדיר אותך אלה כאדם רצוי, אהוב, וראוי.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי