ביקורת עצמית – האם אתה קשה מידי עם עצמך?

ביקורת עצמית לא תמיד מביאה לשינוי שאתה מייחל לו. לרוב  איננה מאפשרת תנועה לעשייה. היא מקבעת ונוטה לחזור על עצמה במשנה תוקף.  

כאשר מישהו קרוב אליך  מספר לך אחרי שנכשל במשהו משמעותי עבורו, שהוא כועס, מתוסכל ואיננו מאין בעצמו. מה תאמר לו? עכשיו,  דמיין שאותם הדברים קורים לך. מה תאמר לעצמך? האם יהיה  הבדל בין מה שתאמר לאחר לבין מה שתאמר לעצמך?

מרבית האנשים יציעו לאחר לגלות סלחנות כלפי עצמו. יאמרו טעויות הן חלק מהיותנו אנושיים, לתקן את מה שניתן לתיקון ואולי אף יאמרו שטעות היא בסיס למשהו חדש. כך צריך להיות. אבל, כמה מאיתנו עורכים שיחה כזו עם עצמם כאשר הם טועים? לרוב, אנשים מלקים את עצמם על טעויותיהם. הם מלאי ביקורת וביטול עצמי באופן שלא היה עולה בדעתם לבקר את האחר. קשה להם לחמול, לסלוח ולעבור לשלב הבא בחייהם.

בעבר, בתהליך אבולוציוני הישרדותי כאשר היינו זקוקים לשרוד בתנאים קשים, האדם נאלץ לבדוק את עצמו ומעשיו, לבקר ולתקן את מעשיו כדי להתקיים ולשרוד. לביקורת עצמית היה היגיון הישרדותי.  

כיום, "המבקר הפנימי" הנוקשה ממשיך להיות פעיל,  גם בנסיבות שאיננו זקוקים לו יותר. ישנם אנשים המונעים מהאמונה שאם לא יבקרו את עצמם לחומרה ויתייחסו לעצמם בסלחנות, לא יגיעו ליעדים אותם הציבו.

נשאלת השאלה, האם ה"מבקר הפנימי" מסייע? ישנם אנשים המאמינים שביקורת עצמית היא מאיץ להצלחה ומצוינות. כאשר למעשה,  ביקורת עצמית הרסנית,  מעכבת, מונעת ומפריעה להתקדם לעבר המטרות.

אנשים המבקרים את עצמם וממוקדים בעיקר בטעויותיהם. תחושת הערך והביטחון העצמי מצטמצמים. נמנעים  מהתנסויות חדשות מפחד מפני כישלון. מעזים להתנסות רק כאשר מובטחת להם הצלחה מלאה. אדם יכול ללמוד מהטעויות של עצמו ולא מהשיפוט המחמיר.

מחקרים מוכיחים שחמלה עצמית ולא ביקורת עצמית, היא המניע הטוב ביותר לשינוי והתקדמות. נשאלת השאלה כיצד  להיות חומל ונדיב כלפי עצמך? אנו חומלים, מנחמים, מסייעים ומקשיבים לאחרים.  אנחנו טובים בלעשות זאת עבור האחרים. הרבה יותר קשה לנו לעשות זאת עבור עצמנו.

במקום שהמושג חמלה עצמית ועידוד עצמי ישארו מושגים מופשטים, ישנן מספר דרכים להתחיל לטפח איכויות אלה, להפוך למאמן פנימי תומך יותר לעצמך:

  • אל תחכה שאחרים יפרגנו לך, פרגן לעצמך. היה נדיב כלפי עצמך. בחר בדברים קטנים ומציאותיים שתוכל לתגמל את עצמך עליהם.
  • כתוב על מהמורה ומכשול רגשי או פיזי שעברת. ציין מה עזר לך לעבור רגעים קשים אלה. היה קשוב וסלחן  לעצמך. במשימות קשות הנראות בלתי עבירות, דמיין באילו מילים היית משתמש אם היית מעודד אדם קרוב אשר עובר חוויה  דומה.
  • בעת לחץ, קושי או אתגר, עצור וקח נשימה. אמור לעצמך "זה בסדר שאני מרגיש כך, זה רגע קשה" או כל אמירה מעצימה אחרת שמרגיש לך טוב.

איננו צריכים "להיפטר" מהמבקר הפנימי (לא תמיד אפשר). באפשרותנו לשמוח שהמבקר הפנימי ניסה  להגן עלינו ולהזכיר לנו שיש לנו חלקים נוספים וטובים שהתפתחו, שביכולתנו למצוא פתרונות יעילים להתמודדות.   ככל שנחזק את החמלה וה"מעודד הפנימי", קול זה יהפוך לחזק יותר.  

כאשר משנים כיוון מביקורת להקשבה וחמלה עצמית הדברים עשויים להפוך ליותר אפשריים. ינתן מקום לביקורת יעילה, בונה ומעצימה ולא הרסנית ומבטלת.

תגובה היא תוצאה של רגש ועשוי להיות מושפע מזיכרונות, אמונות וגורמים נוספים. האופן שבו אנו מפרשים ומגיבים לעצמנו, מרכיב את מי שאנחנו ותורם או פוגע באיכות חיינו.  

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי