איפה היית כשהייתי זקוק לך?

אני נוטה לכתוב על מה אפשר לעשות כדי לשמור על הנישואין ומערכת היחסים. מאמר זה מכיל טיפ ממה להימנע במערכת היחסים. לעיתים קרובות זוגות  מגיעים לטיפול עם הטחות, כעסים  ותלונות שבא לי להגיד להם "אל תעשו את זה אחד לשני!".

פעמים רבות שמעתי מבני זוג שמבחינתם עניין הקשר מוטל בספק, בעיקר בשל השאלה : "איפה היית כשהייתי זקוק לך?".  הסוגיה  מופיעה בעיקר כאשר היו או ישנן בעיות בריאותיות ובן הזוג לא היה איתם מעשית, פיזית  ורגשית. מקרים אלה גורמים לתחושה של כעס, נטישה, פחד ובדידות.  לחוויה שכאשר עברו תהליכים רפואיים מורכבים והיו צריכים תמיכה והאדם שאמור  להיות הקרוב ביותר אליהם, הוא לא היה לצידם ולא היה מעורב מספיק בתהליך עצמו ובקבלת ההחלטות בכלל. פגשתי נשים אשר שנים אחרי הריון בסיכון ולידה מורכבת, לא שכחו את אי "נוכחותו" ותמיכתו הפיזית והרגשית של בן הזוג. חוויה זו צפה ועלתה בכל פעם שהתעורר קונפליקט וגרמה לריחוק והתרחקות.  

המשאלה הטבעית כמעט הינה,  שבן הזוג ידע למה אתה זקוק וכיצד לסייע בעת כזו.  מחד, יש לקחת בחשבון שאף אחד לא מרגיש את מה שאתה מרגיש פיזית או רגשית. ומאידך, ניתן לשפר  את תחושת הבדידות הקיומית, החרדה והפחד באמצעות אותם אנשים אהובים אשר יהיו לצידך, יתמכו, יחזקו רגשית ופיזית במידת הצורך. כאשר הדברים לא קורים, ובן הזוג לא "קולט" את משמעות החוויה הקשה, של מה שאתה עובר – הפגיעה, הכעס והטינה הם כמעט בלתי נסלחים ומתקבעים  בזיכרון לאורך זמן.

חשוב לזכור שבעיות בריאות אינה הסיבה היחידה שבן הזוג עשוי לתהות "איפה היית כשהייתי זקוק לך?". מדובר בתחושה גורפת ומצטברת של כאב, כעס ובדידות כאשר אדם אשר חוה אירועים קשים והרסניים מבחינתו (חולי ומוות במשפחה, אכזבה גדולה, אובדן מעמד ועמדה וכדומה) ובן הזוג איננו  איתו פיזית ורגשית. תחושת בדידות קשה מרחיקה ומעצימה את הידיעה הפנימית שאין על מי לסמוך, אלא האדם על עצמו או על מקורות תמיכה חיצוניים.

אם אתה מזהה את עצמך כמישהו אשר בטעות לא היה מודע בעת מצוקה, לצרכי בן הזוג, אל תכה את עצמך על חטא שלא התכוונת. אלא התבונן בכנות ממקום מבין על בן הזוג וחוויתו.   אין לנו יכולת לשנות את העבר. אבל אין ספק שאפשר  לקבל החלטות טובות יותר ביחס לעתיד.  לשים לב, לחשוב, לשאול ולברר מה מרגיש בן הזוג ולמה הוא זקוק. גם אם אתה חושב ביחס לעצמך שבמצבים כאלה אינך זקוק לעזרה ו/או – הדבר אינו רלוונטי כלל ועיקר.   מה שחשוב הוא: מה בן הזוג שלך חושב ומרגיש. כך זה בזוגיות. צריך להראות  אכפתיות ואהבה כאשר בן הזוג זקוק לך ולא כאשר "מתאים"  לך. כאשר תנהג כך,  תבטיח שהתשובה לשאלה "איפה היית כשהייתי זקוק לך?" יהיה "ממש כאן לצדך".

הערה: המאמר נועד לנשים וגברים כאחד. מטעמי נוחות הדברים נכתבו בלשון זכר.

נעים להכיר

שלום, שמי חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית המתמחה בטיפול ויעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי בסביבה אמפטית, תומכת, מכילה ובטוחה, תוך שמירה על סודיות מוחלטת. הקליניקה היא באיזור פתח-תקוה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

מאמרים נוספים

עקבו אחרי